Utvalg: | Planutvalget |
---|---|
Dato: | 04.05.2017 17:00 - 18:30 |
Møtested: | Formannskapssalen |
Sakskart: | ![]() |
Møteprotokoll: | ![]() |
Vedtak:
Protokoll fra planutvalgets møte 20.04.2017 godkjennes slik den foreligger.
Votering:
Enestemmig godkjent.
Innstilling:
1.Forslag til offentlig reguleringsplan, områderegulering for E18-korridoren Lysaker - Ramstadsletta med tverrforbindelsen Gjønnes - Fornebu - områderegulering - planID 2014012, plankart dokument 35 37 515 og bestemmelser, dokument 3533 878, vedtas, jf. plan- og bygningsloven § 12-12. Reguleringsplanen baseres på forutsetningen om en samlet utbygging fra Lysaker til Ramstadsletta. Det åpnes ikke for en midlertidig løsning på Strand. Plankart og reguleringsbestemmelser bes justert for dette frem til kommunestyrets møte.
Tillegg til reguleringsbestemmelsenes paragraf 1 Hensikt: E18 mellom Lysaker og Ramstadsletta, ny adkomstvei til Fornebu (Vestre lenke), vei i tunnel fra Strand til Gjønnes (Bærumsdiagonalen) skal bygges i sammenheng og som et samlet anlegg.
2. Innsigelsen fra Oslo kommune tas ikke til følge. Bærum kommune viser til at fylkesmannens meklingsforsøk ikke har ført frem og ber om at innsigelsesspørsmålet snarest oversendes Kommunal- og moderniseringsdepartementet til avgjørelse.
3. Regjeringens forslag til Nasjonal Transportplan 2018-2029 understreker at E18 i vestkorridoren skal bygges ut sammenhengende. Bærum kommune forutsetter derfor at etappe 1a Lysaker –Strand og etappe 1b Strand –Ramstadsletta bygges ut i sammenheng slik at de negative konsekvensene av en redusert første etappe med bygging kun til Strand uten Høviktunnel, unngås.
4. Bærum kommune mener E18 tiltaket har overveiende positive sider for Bærums innbyggere. Det er likevel behov for å vurdere noen av lokalveiløsningene på nytt for å få en bedre stedstilpasning av løsningene og bedre tilgjengeligheten. I videre planlegging (optimalisering) av lokalvei, bussvei og sykkelveier på overflaten skal følgende vektlegges:
a. For strekningen Strand - Høvik må løsningene for lokalvei, bussvei og sykkelvei bearbeides og stedstilpasses. Bearbeidede løsninger må bidra til å bygge ned barrierevirkninger, sikre bedre vilkår for fotgjengere og utnytte potensial for byutvikling.
b. I videre planlegging for Lysaker skal fotgjengere og syklister gis høyere prioritet. Utforming av trafikkområder og byrom skal sikre godlesbarhet og gode koblinger mot kollektivknutepunktet. Løsninger for buss og bussterminal som kan løse opp dagens samferdselsbarrierer og tilrettelegge for en mer urban gatestruktur må inngå i videre planarbeid på Lysaker.
c. For kryssløsningen mellom bussveien og Prof. Kohts vei ved Tjernsmyr skal det legges til grunn en løsning der Prof. Kohts vei heves og bussveien krysser senket under. Dette gir en mindre arealkrevende løsning.
d. For veiforbindelsen mellom Vestre lenke og Prof Kohts vei skal det legges til grunn en løsning der veiføringen rettes ut og kobler den i rettere linje mellom rundkjøringen og Professor Kohtsvei. Denne gir en mer arealeffektiv løsning.
5. Trafikkforholdene etter stenging av Micheletsvei mot Oksenøyveien må kartlegges. Trafikksikkerhetstiltak må vurderes.
6. For å få optimal nytte av den nye transportløsningen i E18-Vestkorridoren må bilbruken søkes redusert. Statens vegvesen og Bærum kommune må sammen vurdere og iverksette tiltak som virker trafikkbegrensende.
Votering:
Rådmannens punkt 1 til og med 5 ble enstemmig vedtatt.
Rådmannens punkt 6 ble vedtatt med 4 mot 1 stemmer (Frp)
Fellesforslagene ble enstemmig vedtatt.
Vedtak:
Planprogram for Kleivveien nord- områderegulering, dokument 3482657, fastsettes, jf. plan- og bygningsloven § 12-9.
Votering:
Rådmannens forslag ble enstemmig vedtatt.
Tilleggsforslaget fra Pedersen fikk 1 stemme (Frp) og falt.
Innstilling:
Privat forslag til reguleringsplan, detaljregulering for Tanumveien 107, planID 2015008, plankart dokument 3295437 og bestemmelser dokument 3295460 vedtas, jf. plan- og bygningsloven § 12-12.
Votering:
Rådmannens forslag ble enstemmig vedtatt.
Innstilling:
Endring av reguleringsplan for Høvik Verk - Veritas, planID2009025,plankart dokument 3398905og ny bestemmelsetil § 5 Frittliggende småhusbebyggelse felt B2, Svartodden; § 5.3 innenfor viste byggegrense tillates oppført ny bebyggelse med et bebygt arealBYA = 150m2 og med en mønehøyde på maks cote +12. Ny bebyggelse skal utformes med et enhetlig utrykk der materialbruk og fargevalg avstemmes med eksisterende bygg vedtas, jf. plan- og bygningsloven § 12-14, jf. § 12-12.
Votering:
Rådmannens forslag ble enstemmig vedtatt.
Vedtak:
Planutvalget slutter seg til rådmannens begrunnelse, og omgjør ikke vedtaket av 14.02.2017.
Saken sendes fylkesmannen som avgjørende organ.
Rådmannen bes vurdere bruk av overtredelsesgebyr.
Votering:
Rådmannens forslag ble enstemmig vedtatt.
Lørstads forslag ble enstemmig vedtatt.
Vedtak:
Planutvalget slutter seg til rådmannens begrunnelse, og omgjør ikke vedtaket av 10.01.2017.
Saken sendes fylkesmannen som avgjørende organ.
Votering:
Ved alternativ votering mellom rådmannens forslag og Lørstads forslag, ble rådmannens forslag vedtatt med 3 mot 2 stemmer (Ap, Frp).
Vedtak:
Planutvalget slutter seg til rådmannens begrunnelse, og omgjør ikke vedtaket av 07.12.2016.
Saken sendes fylkesmannen som avgjørende organ.
Votering:
Rådmannens forslag ble enstemmig vedtatt.
Vedtak:
Planutvalget slutter seg til rådmannens begrunnelse, og omgjør ikke vedtaket av 17.02.2017.
Saken sendes fylkesmannen som avgjørende organ.
Votering:
Ved alternativ votering mellom rådmannens forslag og forslag fra Udnes, ble rådmannens forslag vedtatt med 3 mot 2 stemmer (H).
Vedtak:
Planutvalget kan ikke gi tillatelse til dispensasjon - garasje.
Hensynene bak byggeforbudssonen på 30 m mot sjøen er å hindre nedbygging av strandsonen og bidra til å sikre allmenne interesser. Tiltaket gjelder en vanlig frittliggende garasje som plasseres så langt fra sjøen som mulig, på en eksisterende lovlig boligeiendom som ikke har garasje fra før. På denne bakgrunn anser planutvalget at hensynene bak 30-metersregelen ikke blir vesentlig tilsidesatt.
Når det gjelder avveining fordeler og ulemper er det i hovedsak de samfunnsmessige hensyn, dvs. allmenne interesser, av planfaglig og arealdisponeringsmessig karakter som her tillegges vekt.
Det er alltid en ulempe å fravike en bestemmelse. Avviket i dette tilfellet gjelder plassering av en garasje i forbudssonen 22.9 meter fra sjøen. Da garasjen plasseres i strid med byggeforbudssonen mot sjøen og til vesentlig ulempe for bakenforliggende nabo, kan planutvalget ikke se at fordelene med en garasje i dette tilfellet er vesentlig større enn ulempene etter en samlet vurdering. Planutvalget har videre vektlagt at det foreligger planer for eiendommen som muliggjøer en fremtidig plassering av garasjen utenfor byggeforbudssonen mot sjøen.
Votering:
Fellesforslaget ble enstemmig vedtatt.
Vedtak:
Refererte dokumenter tas til orientering slik de foreligger.
Votering:
Enstemmig godkjent.
Politiker | Parti | Medlemstype | E-Post |
---|---|---|---|
Ole Kristian Udnes | H | Utvalgsleder | ole.udnes@baerum.kommune.no |
Terje Hegge | H | Nestleder | terhegge@online.no |
Odd Willy Lørstad | Ap | Medlem | lorstad@gmail.com |
Ida Ohme Pedersen | Frp | Medlem | ida_opedersen@hotmail.com |
Roger Jensen | Ikke politiker | Medlem | roger.jensen@baerum.kommune.no |
Eirik Trygve Bøe | V | Varamedlem | eirik.boe@baerum.kommune.no |