Her får du mer informasjon om møtet i Råd for personer med funksjonsnedsettelse den 06.11.2017, som saksliste, sakskart, protokoll og liste over frammøtte representanter.
Møte i Råd for personer med funksjonsnedsettelse den 06.11.2017
Råd for personer med funksjonsnedsettelse
06.11.2017 18:00 - 21:00Råd for personer med funksjonsnedsettelse |
06.11.2017 18:00 - 21:00 |
Ordførersalen, Rådhuset |
 |
 |
Saksliste
Brevdato:
10.10.2017
Dokumenttype:
Internt notat
Ansvarlig enhet:
Politisk sekretariat
Saksbehandler:
Bjørg Alver
Dokumenter
Vedtak
Vedtak:
Protokoll fra Fråds møte 09.10.2017 godkjennes slik den foreligger.
Behandling
Votering:
Enstemmig godkjent.

Brevdato:
27.09.2017
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Kommunedirektøren
Saksbehandler:
Marianne Maakestad
Dokumenter
Vedtak
Vedtak:
Kap 4:
- I handlingsprogram perioden skal det gjennomføres betydelige investeringer i større bygg for bl.a. barnehager og skoler. Barn med nedsatt funksjonsevne trenger som andre barn, trygghet og inkludering i gruppen de tilhører. For å oppnå dette trenger de oversikt over det som foregår rundt de og mulighet til å trekke seg tilbake for å få ro når de blir slitne. Store bygg med mange barn kan bli veldig uoversiktlig og urolig. Funksjonhemmedes råd ber om at byggene og uteområdene utformes slik at den enkelte gruppe/klasse har sine faste, avgrensende områder der det er lett å holde oversikt over det som foregår både for barn og voksne.
- PP-tjenesten bør styrkes slik at alle barn får dekket sine individualiserte behov for tilpasset opplæring.
Kap. 5:
- Funksjonshemmedes råd er i likhet med rådmannen bekymret for økte kostnader knyttet til økt antall utviklingshemmede i årene som framover. Rådet ber rådmannen sette igang tilrettelagte tilbud i samarbeid med Bærums friskliv- og mestringssenter i den hensikt at utviklingshemmerde skal mestre hverdagen bedre, få bedre livskvalitet og bli mer selhjulpne.
- Funksjonshemmedes råd ber om at ressursene til utviklingshemmede i boliger ikke reduseres ytterligere, men heller ser på om ressursene kan brukes på en mer hensiktsmessig måte. Videre ber rådet om at denenkelte brukers behov legges til grunn når størrelsen på boliganlegg bestemmes.
- Funksjonshemmedes råd mener at ikke alle eldre vil være i behov av trygghetspakke, og ønsker at ordninger med behovsprøvet trygghetsalarm opprettsholdes.
- Funksjonshemmedes råd ber rådmannen utrede muligheter for å benytte CAN, Altea som ferietilbud til personer med funksjonsnedsettelser når det ikke brukes som rehabilitetingsinstitusjon.
- Funksjonshemmedes råd ønsker at eventuelle besparelser som følge av digitalisering (les automatisering) på området "Helse og sosial" skal komme personer med funksjonsnedsettelser til gode i form av bedre personlige tjenester og oppfølging (les flere varme hjerter og hender).
- Det etterlyses et nettoregnskap for utgifter til BPA. Ønsket er å se nettoutgiftene til BPA dvs. BPA kostnad minus kostnader som ville ha vært fra hjemmehjelp/hjemmesykepleie.
- Døgnbaserte trygghetsplasser på Bjørnegård psykososiale senter er et tilbud som KAD plassene som opprettes innen psykisk helse og rus ikke gir.Trygghetsplassene kan bidra til å opprettholde et akseptabelt funksjonsnivå, til å forebygge innleggelse og er dertil et lavterskel tilbud som gir mulighet for stor grad av medvirkning fra bruker. I lys av at turnus 24/7 i Oppfølgingstjeneste ennå ikke er innført og bruk av nevnte plasser pr i dagikke er tilstrekkelig kartlagt, ber F råd om at plassene opprettholdes inntil videre.
- Arbeid og / eller meningsfylt aktivitet er forutsetning for tilfriskning hos personer innen psykisk helse og rus. Ambisjonen om minimum 10% økning av antall brukere i arbeid eller aktivitet synes lav. Råd for mennesker med nedsatt funksjon foreslår at ambisjonsnivå settes høyere.
Kap. 6:
Sykkel og bygging av flere og bedre gang- og sykkelveier er et satsningsområde i klimastrategien. Funksjonshemmedes råd ber om at det ved bygging av disse veiene, samtidig tas hensyn til fotgjengere, med blant annet nedsatt syn og hørsel som benytter de samme veier –( for eksempel ved å dele veiene i 2 baner og lage klare skilter.)
Kap. 7:
- Digitalisering av skolen gir nye læringsmuligheter, men det er viktig at digitalisering ikke erstatter personlig kontakt og oppfølging i forholdet mellom elev og lærer. Digitalisering må ha som mål at at den enkelte elev får god, tilpasset opplæring.
- Det må stilles krav om at Universell utforming er bærebjelken i all IKT- utvikling i Bærum kommune.
Kap. 8:
Funksjonshemmedes råd ber om at periodiseringen av 19,3 mill ikke vedtas før utvalget bestående av administasjonen, Akershus fylkeskommune og brukerorganisasjonenen har avgitt sin uttalelse.
Behandling
Votering:
Frydenbergs forslag ble enstemmig vedtatt.
Melsoms forslag ble enstemmig vedtatt.
Nybergs forslag ble enstemmig vedtatt.
Viervolls forslag ble enstemmig vedtatt.
Stuvlands forslag ble enstemmig vedtatt.
Holths forslag ble enstemmig vedtatt.
Holms forslag ble enstemmig vedtatt.
Brevdato:
23.10.2017
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Kommunedirektøren
Saksbehandler:
Marianne Maakestad
Dokumenter
Vedtak
Vedtak:
- Rådmannens forslag til Handlingsprogram 2018–2021 vedtas med tillegg av forslag til endringer innen drifts- og investeringsbudsjettet som vist i vedlegg 1 og 2 i tilleggsinnstillingen.
- Effektene av Stortingets eventuelle endringer i statsbudsjett 2018 innarbeides i Økonomimelding I 2018 eller i egen sak dersom det blir store endringer.
Behandling
Votering:
Rådmannens forslag ble enstemmig tatt til orientering.
Brevdato:
10.10.2017
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Kommunedirektøren
Saksbehandler:
Nina Bønsnes Røed
Dokumenter
Vedtak
Vedtak:
Saken tas til orientering med følgende tillegg:
Alle innbyggerne i Bærum skal ha tilgang til digitale tjenester. Bærum kommune vil sikre realiseringen av digitalt førstevalg og av selvbetjeningsløsninger. Funksjonshemmedes råd stiller spørsmål til hvordan en del personer med nedsatt funksjonsevne (spesielt psykiske utviklingshemmede) vil mestre å benytte seg av disse tjenestene og ber om at ansikt til ansikt tid fortsatt vil være tilgjengelig.
Funksjonshemmede bør få særskilt tilrettelagt opplæring i bruk av digitale verktøy.
Behandling
Votering:
Rådmannens forslag tas til orientering.
Holms forslag ble enstemmig vedtatt.
Brevdato:
27.10.2017
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Kommunedirektøren
Saksbehandler:
Ine Skarrud
Dokumenter
Vedtak
Vedtak:
- Rådmannen vil orientere om videre arbeid i saken i forbindelse med jevnlige rapporteringer til hovedutvalget om Digital skolehverdag.
- Rådmannens redegjørelse om Digital skolehverdag for elever på Haug skole og ressurssenter tas for øvrig til orientering.
Behandling
Votering:
Rådmannens forslag ble enstemmig tatt til orientering.
Brevdato:
27.10.2017
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Kommunedirektøren
Saksbehandler:
Stian Rugsveen Engen
Dokumenter
Vedtak
Vedtak:
- Rådmannens redegjørelse for samordning av forebyggende og helsefremmende tiltak innen Pleie og omsorg og Helse og sosial tas til orientering.
- Rådmannens redegjørelse for erfaringer etter ny organisering av Friskliv og mestring tas til orientering.
Behandling
Votering:
Rådmannes forslag ble enstemmig vedtatt.
Brevdato:
30.10.2017
Dokumenttype:
Internt notat
Ansvarlig enhet:
Politisk sekretariat
Saksbehandler:
Bjørg Alver
Dokumenter
Vedtak
Vedtak:
Refererte dokumenter tas til orientering slik de foreligger.
Behandling
Votering:
Enstemmig tatt til orientering.
Journaldato:
16.10.2017
Sendt til:
Bryn legesenter
1 dokument Brevdato:
16.10.2017
Dokumenttype:
Utgående dokument
Ansvarlig enhet:
Politisk sekretariat
Saksbehandler:
Bjørg Alver
Dokumenter