Her får du mer informasjon om møtet i Råd for personer med funksjonsnedsettelse den 09.10.2017, som saksliste, sakskart, protokoll og liste over frammøtte representanter.
Møte i Råd for personer med funksjonsnedsettelse den 09.10.2017
Råd for personer med funksjonsnedsettelse
09.10.2017 18:00 - 21:00Råd for personer med funksjonsnedsettelse |
09.10.2017 18:00 - 21:00 |
|
 |
 |
Saksliste
Brevdato:
29.09.2017
Dokumenttype:
Internt notat
Ansvarlig enhet:
Politisk sekretariat
Saksbehandler:
Bjørg Alver
Dokumenter
Vedtak
Vedtak:
Protokoll fra FRÅDs 04.09.2017 godkjennes slik den foreligger.
Behandling
Votering:
Enstemmig vedtatt.
Brevdato:
02.10.2017
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Folkehelsekontoret
Saksbehandler:
Simone Sagen
Dokumenter
Vedtak
Vedtak:
- Handlingsplanen for bedre luftkvalitet tas til orientering.
- Funksjonshemmedes råd anbefaler Bærum kommune å arbeideaktivt for bedre luftkvalitet for Bærum kommunes innbyggere.
Behandling
Votering:
Danielsens forslag ble enstemmig vedtatt.
Brevdato:
02.10.2017
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Kommunedirektøren
Saksbehandler:
Tonje Vågårøy
Dokumenter
Vedtak
Vedtak:
- Plan for legetjenesten i Bærum kommune 2017 – 2020 tas til orientering.
- Mange fastlegekontorer har fulle lister. Funksjonshemmedes råd anbefaler at Bærum kommune arbeider for at det er et tilstrekkelig antall fasthjemler og kapasitet der innbyggerne faktisk bor. Hjemlene bør – om regelverket tillater det – spres bedre rundt om i kommunen for å gi enklere tilgjengelighet.
- Funksjonshemmedes råd mener at det må på plass et elektronisk alternativ til telefontilgjengelighet så hørselshemmede lett kan komme i kontakt med lege.
Behandling
Rådmannen v/Stian Rugsveen Engen ga en orientering før behandling av saken .
Votering:
Melsoms forslag ble enstemmig vedtatt.
Frydenbergs forslag ble enstemmig vedtatt.
Brevdato:
02.10.2017
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Kommunedirektøren
Saksbehandler:
Gro Steigum
Dokumenter
Vedtak
Vedtak:
- Saken tas til orientering.
- Funksjonshemmedes råd anbefaler at Bærum kommune sikrer at alle barn får fagutdannet oppfølging og undervisning, uavhengig av om det er i form av spesialundervisning eller tilpasset opplæringstilbud.
Behandling
Votering:
Frydenbergs forslag ble enstemmig vedtatt.
Brevdato:
02.10.2017
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Kommunedirektøren
Saksbehandler:
Rune Snildal
Dokumenter
Vedtak
Vedtak:
- Saken tas til orientering.
- Funksjonshemmedes råd anbefaler at Bærum kommunene ved fastsetting av brukerbetaling, herunder betaling av egenandel, skiller tydelig mellom frihetsteknologi/velferdsteknologi som brukeren må ha på grunn av et helsebehov, og teknologi som kun skal gi praktisk bistand og trygghet. Brukerbetaling må bygge på en individuell vurdering og dersom det ytes velferdsteknologiske hjelpemidler som helsehjelp, er det neppe adgang til å kreve egenandel, jf. Helsedirektoratets brev til Fredrikstad kommune av 18.12.2015.
Behandling
Votering:
Sæthers forslag ble enstemmig vedtatt.
Brevdato:
02.10.2017
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Kommunedirektøren
Saksbehandler:
Anne Sauarlia
Dokumenter
Vedtak
Vedtak:
Rådmannens redegjørelse om status og kostnader for wifi i institusjoner, omsorgsboliger og seniorsentre tas til orientering.
Behandling
Votering:
Rådmannens forslag ble enstemmig vedtatt.
Brevdato:
02.10.2017
Dokumenttype:
Internt notat
Ansvarlig enhet:
Politisk sekretariat
Saksbehandler:
Bjørg Alver
Dokumenter
Vedtak
Behandling
Votering: