Utvalg: | Planutvalget |
---|---|
Dato: | 07.06.2018 17:00 - 17:30 |
Møtested: | Formannskapssalen |
Sakskart: | ![]() ![]() ![]() |
Møteprotokoll: | ![]() |
Vedtak:
Protokoll fra Planutvalgets møte 24. mai 2018 godkjennes slik den foreligger.
Votering:
Enstemmig godkjent.
Vedtak:
Planutvalget slutter seg ikke til rådmannens begrunnelse og omgjør vedtaket av 06.06.2017 og gir dispensasjon fra LNF-formålet i kommuneplanens arealdel for bruksendring av deler av 3. etasje av driftsbygning til hybler som omsøkt.
Hensynene bak bestemmelsen er å sikre LNF-område som åpne, ubebygde arealer, hvor
bebyggelse og andre typer tiltak er begrenset til det som er, eller har sammenheng med, LNF-formål. Det er tidligere godkjent bruksendring av del av låvens 2. etasje til hybler og pauserom. Etter Planutvalgets oppfatning vil ikke hensynene bak bestemmelse bli vesentlig tilsidesatt som følge av ytterligere bruksendring til beboelse/ hybler.
Når det gjelder fordeler og ulemper må det foretas en interesseavveining der fordelene ved tiltaket må vurderes opp mot de konkrete ulempene. Det er i hovedsak de samfunnsmessige hensyn (allmenne interesser) av planfaglig og arealdisponeringsmessig karakter som her tillegges vekt, og som må avveies når det snakkes om fordeler og ulemper. Det vil være en ulempe at en ytterligere bruksendring av låven til hybler for ansatte medfører en mer utstrakt bruk av bygget. Da tiltaket er beskjedent og ikke medfører ytterligere nedbygging av området, og da hybelen skal benyttes som midlertidig husvære for innleid personell for vedlikehold og drift av anlegget, vil det være en stor fordel for driften av anlegget at innleid personell kan bo på øya og ikke måtte fraktes til og fra daglig med båt. Med bakgrunn i ovennevnte finner Planutvalget at fordelene med en dispensasjon i dette tilfellet er vesentlig større enn ulempene etter en samlet vurdering.
Bygninssjefen bes behandle søknaden videre.
Votering:
Ved alternativ votering mellom rådmannens forslag og forslag fra Udnes, ble forslag fra Udnes vedtatt med 4 mot 1 stemme (Ap).
Vedtak:
Planutvalget slutter seg til rådmannens begrunnelse, og omgjør ikke vedtaket av 15.01.2018.
Saken sendes Fylkesmannen som avgjørende organ.
Votering:
Rådmannens forslag ble enstemmig vedatt.
Vedtak:
Planutvalget slutter seg ikke til rådmannens begrunnelse og omgjør vedtaket av 17.01.2018 og gir dispensasjon for tilbygg som omsøkt.
Hensynene bak krav om detaljplan ved feltutbygginger, er å sette en ytre ramme for bygningsvolum, bygningsplassering , styre fortettingen i det enkelte feltet, sikre et ordnet bebyggelsesmønster, visuelle kvaliteter etc. På denne måten sikrer man gode boområder og forutsigbarhet for beboerne og omgivelsene. Hensynene bak reguleringsplanen blir ikke nødvendigvis vesentlig tilsidesatt ved å tillate ett tilbygg, men bygningssjefen mener hensynene bak blir noe tilsidesatt dersom det gis dispensasjon til omsøkte tilbygg. Når det gjelder vurdering av fordeler og ulemper er det i hovedsak de samfunnsmessige hensyn (allmenne interessene) av planfaglig og arealdisponeringsmessig karakter som tillegges vekt, og som må avveies når man vurderer fordeler og ulemper. Det vil være en ulempe at bestemmelser og formål i reguleringsplan og kommuneplan blir tilsidesatt og det vil være en ulempe at et tilbygg vil medføre ytterligere fortetting av området. Da det tidligere er godkjent ca. 15 av 22 tilbygg på gavlveggene, og da det omsøkte tilbygget i likhet med de øvrige godkjente tilbyggene vil forbedre planløsningen og funksjonaliteten av boligen, finner Planutvalget under henvisning til ovennevnte at fordelene ved en dispensasjon i dette tilfellet er vesentlig større enn ulempene etter en samlet vurdering.
Bygningssjefen bes behandle søknaden videre.
Votering:
Ved alternativ votering mellom rådmannens forslag og forslag fra Pedersen, ble Pedersens forslag vedtatt med 3 (Frp, H) mot 2 stemmer (V, Ap)
Innstilling:
Privat forslag til reguleringsplan, detaljregulering for Elgefaret 80-82, planID 2017017, plankart dokument 3810091, og bestemmelser, dokument 4027866, vedtas, jf. plan- og bygningsloven § 12-12.
Votering:
Rådmannens forslag ble enstemmig vedtatt.
Vedtak:
Refererte dokumenter tas til orientering slik de foreligger.
Votering:
Enstemmig godkjent.
Innstilling:
Privat forslag til detaljregulering for Neslia 1, Nesveien 11, planID 2014021, plankart dokument 3991302 og bestemmelser, dokument 3991001, vedtas, jf. plan- og bygningsloven § 12-12 med følgende endringer:
Bestemmelsenes § 8.4 endres til: Balkonger tillates ikke utkraget over grøntområdet.
Nesveien 11
Bygg C nærmest Nesveien reduseres med varierte høyder med 2 og tre etasjer. Halvparten av hver. Med hensyn til åsprofilen
Det lages en hekk mot nabo i Neslia 6
Neslia 1
Rekkehusdelen i nordvest B1.1 redusere til kote 81,6
Planutvalget opprettholder sin votering og innstilling til formannskapet.
Innstilling:
1. Bærum kommune understreker viktigheten av å få på plass ny E16 og Ringeriksbanen mellom Sandvika og Hønefoss. E16 og Ringeriksbanen vil bidra til å knytte Ringeriksregionen nærmere Oslo og Bærum og dermed dempe presset på hovedstadsområdet.
2. Bærum kommune beklager sterkt at planforslaget ikke har valgt en trasee med dagsone på Avtjerna som kunne sikre en framtidig stasjon her. Området har et stort utbyggingspotensial og kan i et langsiktig perspektiv bli et viktig avlastningsområde for boligbygging i både Bærum og regionen. Ved en dagsone og fremtidig stasjon nær Avtjerna ville Ringeriksbanen representere et attraktivt transporttilbud og bygge opp under en klimaklok arealutvikling ved Avtjerna.
3. Bærum kommune ønsker å følge opp samferdselsministerens initiativ til å vurdere alternative miljøvennlige transportløsninger til/fra Avtjerna.
4. Bærum kommune vil påpeke at forholdet til masseforvaltning ikke er godt nok løst i planen. Planbestemmelsene må gis et tillegg som søker å hindre permanent deponering av gjenbrukbare byggeråstoffer. Planen må åpne for anleggelse av en ressursbank som kan betjene også andre større prosjekter parallelt med og også etter jernbanens anleggstid.
Planforslaget innebærer at Bane Nor kan deponere all overskuddsmasse innenfor Avtjerna-området uten å ta hensyn til hverken tanken om gjenbruk og ressursbank, og heller ikke med perspektiv på at den delen av massene som ikke var egnet til gjenbruk, kunne plassers slik at den la til rette for fremtidig byutvikling i området. Bærum kommune ønsker at forvaltning av overskuddsmasser koordineres og gjøres på en bærekraftig måte. Bærum kommune har tatt initiativ til opprettelse av en Ressursbank. Det er beklagelig at Bane NOR ikke ser samfunnsnytten av dette og vil innregulere arealer for et slikt prosjekt.
Bærum kommune vil henstille om å begrense arealbruken på Avtjerna. Kommunen ønsker derfor at Avtjerna sør tas ut av planen, slik at kommunen selv kan regulere en ressursbank her og bruke samme avkjørsel fra E16 som Bane Nor nå innregulerer. I tillegg ber vi om at området på Avtjerna detaljreguleres før byggearbeider og masselagring igangsettes og at det knyttes bestemmelser til planen om at gjenbrukbare byggeråstoffer ikke tillates permanent lagret på Avtjerna.
5. Massehåndtering i området må utformes og gjennomføres i nært samarbeid med kommunen, grunneierne og på en slik måte at det kan forberede kommende byutvikling i området.
6. Bærum kommune vil bli vertskommune for flere store tunnelprosjekt de nærmeste årene; E18, E16, Fornebubanen, reservevanntunnel for Oslo , renseanlegg Kattås og Ringeriksbanen. Masseoverskuddet vil det bli stort. Bærum kommune ønsker at forvaltning av overskuddsmasser koordineres og gjøres på en bærekraftig måte.
Bærum kommune har tatt initiativ til opprettelse av en Ressursbank. Hvis ikke områder for ressursbank kan sikres i planen, vil Bærum kommune selv ta initiativ til å få et område innenfor Avtjerna regulert til dette formål.
7. Flere av rigg- og massehåndteringsområdene i planforslaget ligger nær Bærums vassdrag, herunder vernet vassdrag. Bærum kommune vil uttrykke bekymring for konsekvenser av eventuelle uønskede utslipp til vann og grunn. Alle forhold knyttet til drens- og anleggsvann fra anleggsperioden, herunder også driftsvann fra tunnelanleggene, må utredes. Det må gjennomføres miljørisikoanalyser for de ulike utslipp til ulike resipienter. En samlet plan for dette skal fremlegges forurensningsmyndigheten og Bærum kommune. Det må iverksettes særskilte rensetiltak for avrenningsvann fra anleggsområdene.
8. Når det gjelder trafikksikring i anleggsfasen er det kommet bekymringsmeldinger til kommunen rundt dette fra en nabogruppe på Jong, foreldre som bekymrer seg for skole- og barnehagebarn i anleggsfasen. Foreliggende planforslag er på et svært overordnet nivå, og det skal etter hvert lages detaljerte planer for midlertidig trafikkavvikling og trafikksikkerhet. Det er viktig at kommunen og naboer trekkes inn i arbeidet med å finne de beste løsningene.
9. For øvrig vises det til rådmannens konkrete forslag til endringer av plankart og bestemmelser som inngår i kommunens uttalelse.
Votering:
Rådmannens forslag, med foreslåtte tillegg, ble enstemmig vedtatt.
Politiker | Parti | Medlemstype | E-Post |
---|---|---|---|
Ole Kristian Udnes | H | Utvalgsleder | ole.udnes@baerum.kommune.no |
Terje Hegge | H | Nestleder | terhegge@online.no |
Ida Ohme Pedersen | Frp | Medlem | ida_opedersen@hotmail.com |
Roger Jensen | Ikke politiker | Medlem | roger.jensen@baerum.kommune.no |
Tiril Eid Barland | V | Medlem | Tiril.barland@venstre.no |
Marianne Rieber-Mohn | Ap | Varamedlem | rieber.mohn@gmail.com |