Her får du mer informasjon om møtet i Formannskapet den 06.11.2018, som saksliste, sakskart, protokoll og liste over frammøtte representanter.
Møte i Formannskapet den 06.11.2018
Formannskapet
06.11.2018 14:00 - 17:00Formannskapet |
06.11.2018 14:00 - 17:00 |
Formannskapssalen |
 |
 |
Saksliste
Brevdato:
25.10.2018
Dokumenttype:
Internt notat
Ansvarlig enhet:
Politisk sekretariat
Saksbehandler:
Tone Halvorsen
Dokumenter
Vedtak
Vedtak:
Protokoll fra formannskapets møte 16.10.2018 godkjennes slik den foreligger.
Behandling
Votering:
Enstemmig godkjent.

Brevdato:
06.09.2018
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Kommunedirektøren
Saksbehandler:
Jannike Hovland
Dokumenter
Lysakerbyen - Veiledende plan for offentlige rom - VPOR- prinsipp-plan felles med Oslo kommune - sluttbehandling
(Hoveddokument, 1MB)
VPOR Lysakerbyen-rapport datert 20.08.2018
(Vedlegg, 65MB)
Sammendrag av uttalelser ved høring m kommentarer
(Vedlegg, 307KB)
Samlefil høringsuttalelser VPOR L
(Vedlegg, 124MB)
Stedsanalyse - Lysakerbyen
(Vedlegg, 37MB)
SWOTanalyse Lysakerbyen
(Vedlegg, 865KB)
3 Kulturminner Lysaker rettet juni 2018
(Vedlegg, 14MB)
Registreringer_bebyggelse_2015 liten
(Vedlegg, 37MB)
Befolkning og sosial infrastruktur_04.02.2016
(Vedlegg, 1MB)
Næringsvirksomhet og arbeidsplasser
(Vedlegg, 273KB)
Trafikk og støy - registrering og analyse av dagens situasjon_26.11.15
(Vedlegg, 6MB)
Registreringer av utendørs p-plasser på Lysaker_18.8.2015
(Vedlegg, 2MB)
Oppsummering av workshop Lysakerbyen_juni2015
(Vedlegg, 1MB)
Oppsummering av workshop Lysakerbyen_desember2015
(Vedlegg, 19MB)
Sammendrag av forhåndsuttalelser m kommentarer
(Vedlegg, 598KB)
samlefil forhåndsuttalelser aug 2018
(Vedlegg, 36MB)
Vedtak
Innstilling:
- Veiledende plan for offentlige rom (VPOR) Lysakerbyen, datert 20. august 2018, planID 2017016, med hovedkart og temakart vedtas. Planen skal legges til grunn for den videre plan- og byggesaksbehandling i området.
- Bærum kommune fastsetter med hjemmel i plan- og bygningslovens § 17-2 følgende forutsigbarhetsvedtak for Lysakerbyen:
- Ved behandling av reguleringsplaner innenfor planområdet som omfattes av veiledende plan for offentlige rom for Lysakerbyen (VPOR Lysakerbyen), datert 20. august 2018 vil det som hovedregel bli utformet rekkefølgebestemmelser som forutsettes fulgt opp gjennom bruk av utbyggingsavtaler mellom grunneierne/utbyggere og kommunen.
Utbyggingsavtalene vil regulere grunneiernes/utbyggernes forpliktelser til å besørge eller bekoste offentlige tiltak beskrevet i VPOR Lysakerbyen.
Utbyggingsavtale kan omfatte tiltak som også ligger utenfor VPOR-området. Det er ikke krav til at tiltakene er regulert før utbyggingsavtale inngås.
- Det forutsettes også at det inngås utbyggingsavtaler for eventuelle andre tiltak som er nødvendig for gjennomføring av reguleringsplanen som omfattes av utbyggingsavtalen, eller som for øvrig omfattes av bestemmelsene for utbyggingsavtaler, jfr. plan- og bygningslovens § 17-3, eller senere bestemmelse som eventuelt erstatter eller endrer denne.
- Hovedprinsippet for finansiering av de offentlige tiltakene for VPOR Lysakerbyen, er at grunneiere/utbyggere skal bære alle kostnadene inkludert arealavståelse og/eller kostnader knyttet til erverv av areal. Kostnadene skal som utgangspunkt fordeles forholdsmessig mellom grunneiere.
- Fremforhandlede utbyggingsavtaler vedtas i Oslo av bystyret etter at bystyret har vedtatt forslag til reguleringsplan. I Bærum vedtas utbyggingsavtaler av kommunestyret.
- Utbyggingsbidrag til offentlige infrastrukturtiltak som for eksempel Fornebubanen og Lysaker kollektivknutepunkt kan gjøres til gjenstand for utbyggingsavtaler.
Vedtak:
- Behandlingen i kommunestyret avventes i påvente av avklaringer i Oslo kommune.
- Rådmannen bes til behandlingen i kommunestyret følge opp forslaget fra barnas representant i planutvalget om en egen utredning som viser hvordan barn og unges oppvekstvilkår er vurdert og tenkt ivaretatt i Lysakerbyen.
Behandling
Votering:
Innstillingen med tilleggsforslagene fra Ole Kristian Udnes og Ole Andreas Lilloe-Olsen ble enstemmig vedtatt.

Brevdato:
02.10.2018
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Kommunedirektøren
Saksbehandler:
Jannike Hovland
Dokumenter
Blommenholmveien 1 og 1 B - detaljregulering - 2. gangs behandling
(Hoveddokument, 725KB)
Plankart 2. gangs behandling - Blommenholmveien 1 og 1 B
(Vedlegg, 1MB)
Bestemmelser 2. gangs behandling - Blommenholmveien 1 og 1 B
(Vedlegg, 527KB)
Planbeskrivelse
(Vedlegg, 12MB)
Landskapsplan/illustrasjonsplan
(Vedlegg, 2MB)
Illustrasjon sett fra Sandviksveien
(Vedlegg, 5MB)
Illustrasjon sett fra innsiden av butikken
(Vedlegg, 3MB)
Foreslått utvikling i Blommenholmveien 1 og 1 B
(Vedlegg, 2MB)
Bruk av arealer
(Vedlegg, 840KB)
Overvannshåndtering
(Vedlegg, 1MB)
Snitt A–A
(Vedlegg, 797KB)
Snitt B–B
(Vedlegg, 822KB)
Fasadeoppriss, terrengtilpasning og materialer
(Vedlegg, 1MB)
Flyttemetode av eksisterende bebyggelse av Nordic Crane Engineering
(Vedlegg, 2MB)
Inspirasjon og forslag til materialer
(Vedlegg, 2MB)
Handel, historie og nærmiljø
(Vedlegg, 2MB)
Fotoer fra befaring 05.02.2018 med Museene i Akershus, Akershus bygningsvernsenter
(Vedlegg, 4MB)
3D-modell
(Vedlegg, 494KB)
Forslag til beplantning
(Vedlegg, 488KB)
Handelsanalyse - markedsoversikt Blommenholmveien 1, 0,5 km
(Vedlegg, 1MB)
Markedsoversikt Blommenholmveien 1, 0.75 km
(Vedlegg, 1MB)
Markedsoversikt Blommenholmveien 1, 1 km
(Vedlegg, 2MB)
Fagrapport - kulturminner og kulturmiljø
(Vedlegg, 22MB)
Naturfaglige registreringer - §§8-12
(Vedlegg, 649KB)
Vurdering av VA og overvann
(Vedlegg, 8MB)
Forslag VAO plan med fordrøyning og regnbed
(Vedlegg, 1MB)
VAO plan
(Vedlegg, 223KB)
Geoteknisk rapport
(Vedlegg, 3MB)
Trafikkanalyse notat
(Vedlegg, 844KB)
Trafikkanalyse B01
(Vedlegg, 5MB)
Trafikkanalyse C01
(Vedlegg, 4MB)
Trafikkanalyse D01
(Vedlegg, 3MB)
Trafikkanalyse D02
(Vedlegg, 4MB)
Trafikkanalyse D03
(Vedlegg, 3MB)
Uttalelse fra Statens vegvesen
(Vedlegg, 57KB)
Uttalelse fra Akershus fylkeskommune
(Vedlegg, 343KB)
Uttalelse fra Nedre Ramstad Vel
(Vedlegg, 20KB)
Uttalelse fra naboer
(Vedlegg, 980KB)
Vedlegg fra Alex Holst
(Vedlegg, 244KB)
Blommenholm Vel - uttalelse
(Vedlegg, 1MB)
Uttalelse fra Asker og Bærum handels- og servicebedrifters forening
(Vedlegg, 311KB)
Uttalelse fra FAU og samarbeidsutvalget ved Blommenholm skole
(Vedlegg, 670KB)
Uttalelse fra NVE
(Vedlegg, 225KB)
Ruter AS - uttalelse
(Vedlegg, 64KB)
Fylkesmannen i Oslo og Akershus - uttalelse
(Vedlegg, 194KB)
Bane NOR SF - uttalelse
(Vedlegg, 208KB)
Hafslund nett - uttalelse
(Vedlegg, 81KB)
Uttalelse fra grunneiergruppen på Høvik
(Vedlegg, 349KB)
Vedtak
Vedtak:
Saken utsettes i påvente av behandling av sak Sandviksveien 73-75, som bør ses i sammenheng med Blommenholmveien 1 og 1 B og Blommenholmveien 2.
Behandling
Votering:
Ordførerens utsettelsesforslag ble enstemmig vedtatt.

Brevdato:
02.10.2018
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Kommunedirektøren
Saksbehandler:
Jannike Hovland
Dokumenter
Blommenholmveien 2 - detaljregulering - 2. gangs behandling
(Hoveddokument, 735KB)
Plankart 2. gangs behandling - Blommenholmveien 2
(Vedlegg, 916KB)
Bestemmelser 2. gangs behandling - Blommenholmveien 2
(Vedlegg, 521KB)
Endringskart – reguleringsplan for Gamle Drammensvei, planID 2001037 – frisiktsoner
(Vedlegg, 139KB)
Planbeskrivelse 25.09.17
(Vedlegg, 4MB)
Illustrasjonsplan
(Vedlegg, 1MB)
Perspektiv sett fra Stasjonsveien
(Vedlegg, 4MB)
Snitt A
(Vedlegg, 671KB)
Snitt B
(Vedlegg, 678KB)
Bruk av arealene
(Vedlegg, 441KB)
Håndtering av overvann
(Vedlegg, 1MB)
Soldiagram
(Vedlegg, 278KB)
Trafikkanalyse
(Vedlegg, 2MB)
Trafikkanalyse møtereferat 19.08.2016
(Vedlegg, 208KB)
Trafikkanalyse møtereferat 09.02.2017
(Vedlegg, 241KB)
ROS-analyse
(Vedlegg, 867KB)
Geoteknisk rapport
(Vedlegg, 4MB)
Miljørapport grunnforhold
(Vedlegg, 739KB)
Naturrapport
(Vedlegg, 2MB)
Forslagsstillers kommentarer til uttalelser ved offentlig ettersyn
(Vedlegg, 722KB)
Merknad til rulleringen av kommuneplanens arealdel i Bærum
(Vedlegg, 432KB)
Merknad fra Asker og Bærum handels- og servicebedrifters forening - Blommenholmveien 2 - detaljregulering
(Vedlegg, 227KB)
Utvikling i detaljvarehandel i Asker og Bærum 2006 - 2016 til distribusjon for medlemmene som PDF
(Vedlegg, 6MB)
Tilleggsuttalelse fra Asker og Bærum Handels- og Servicebedrifters forening
(Vedlegg, 347KB)
Utvikling i detaljvarehandel i Asker og Bærum 2007 - 2017
(Vedlegg, 659KB)
Uttalelse fra Statens vegvesen
(Vedlegg, 59KB)
Frafall av innsigelse - Blommenholmveien 2 - detaljregulering
(Vedlegg, 48KB)
Uttalelse fra Akershus fylkeskommune
(Vedlegg, 324KB)
Uttalelse fra Asker og Bærum handels- og servicebedrifters forening
(Vedlegg, 311KB)
Uttalelse fra Nedre Ramstad Vel
(Vedlegg, 21KB)
Uttalelse fra naboer
(Vedlegg, 1MB)
Vedlegg fra Alex Holst
(Vedlegg, 244KB)
Blommenholm Vel - uttalelse
(Vedlegg, 1MB)
Protokoll til årsmøte 2018 i Blommenholm vel
(Vedlegg, 3MB)
Uttalelse fra FAU og samarbeidsutvalget ved Blommenholm skole
(Vedlegg, 670KB)
Uttalelse fra Thor Jan Holm
(Vedlegg, 129KB)
Rema Etablering Midtre Østland - merknader
(Vedlegg, 1 001KB)
Fylkesmannen i Oslo og Akershus - uttalelse
(Vedlegg, 192KB)
Uttalelse fra Mattilsynet
(Vedlegg, 472KB)
Ruter AS - uttalelse
(Vedlegg, 63KB)
Handelsanalyse - Blommenholmveien 2 - detaljregulering
(Vedlegg, 11MB)
Bane NOR SF - uttalelse
(Vedlegg, 208KB)
Hafslund nett - uttalelse
(Vedlegg, 81KB)
Uttalelse fra NVE - Blommenholmveien 2 - detaljregulering
(Vedlegg, 778KB)
Uttalelse fra grunneiergruppen på Høvik - Blommenholmveien 2 - detaljregulering
(Vedlegg, 349KB)
Vedtak
Vedtak:
Saken utsettes i påvente av behandling av sak Sandviksveien 73-75, som bør ses i sammenheng med Blommenholmveien 1 og 1 B og Blommenholmveien 2.
Behandling
Votering:
Ordførerens utsettelsesforslag ble enstemmig vedtatt.

Brevdato:
02.10.2018
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Kommunedirektøren
Saksbehandler:
Jannike Hovland
Dokumenter
Fritjof Nansens vei 15 - etter tilleggshøring før sluttbehandling av Kommuneplanens arealdel 2017-2035
(Hoveddokument, 1MB)
Forslagsstillers planbeskrivelse - Fritjof Nansens vei 15, Lagåsen
(Vedlegg, 8MB)
Plankart - tilleggshøring Fridtjof Nansens vei 15
(Vedlegg, 603KB)
Naturverdier
(Vedlegg, 3MB)
Rapport kartlegging av vegetasjon
(Vedlegg, 2MB)
Ros-analyse
(Vedlegg, 2MB)
Uttalelse fra SKAARA Arkitekter - Fridtjof Nansens vei 15
(Vedlegg, 6MB)
Skaara arkitekters kommentar til tilleggshøring
(Vedlegg, 718KB)
Uttalelse fra Akershus fylkeskommune -Fritjof Nansens vei 15
(Vedlegg, 176KB)
Fylkesrådmannens saksfremlegg.pdf
(Vedlegg, 520KB)
Uttalelse fra Fylkesmannen I Oslo Og Akershus - Fridtjof Nansens vei 15
(Vedlegg, 152KB)
Uttalelse fra Statens vegvesen - Fridtjof Nansens vei 15
(Vedlegg, 46KB)
Uttalelse fra Hafslund Nett AS - Fridtjof Nansens vei 15
(Vedlegg, 84KB)
Uttalelse fra Foreningen til Fornebos Vel - Fridtjof Nansens vei 15
(Vedlegg, 959KB)
Uttalelse fra Asker og Bærum Historielag - Fridtjof Nansens vei 15
(Vedlegg, 195KB)
Kommentar til Akershus fylkeskommunes uttalelse - Fridtjof Nansens vei 15
(Vedlegg, 880KB)
Skaara arkitekter kommentarer til høringsinnspill og arborist rapport
(Vedlegg, 748KB)
Fridtjof Nansens vei 15 - Orientering om forespørsel om fremlegging av planforslag for kommunestyret
(Vedlegg, 339KB)
Anmodning til kommunestyret om at planarbeidet kan fremmes - Boxs Arkitektstudio - Fridtjof Nansens vei 15 - detaljregulering
(Vedlegg, 715KB)
Vedtak
Innstilling:
Eiendommen Fritjof Nansens vei 15, gbnr 41/36, endres ikke fra nåværende til fremtidig boligbebyggelse i Kommuneplanens arealdel 2017-2035. Reguleringsplan for området Lagåsen, planID 1997006, vedtatt i 2002, åpner ikke for fortetting på eiendommen. Gjeldende reguleringsplan sikrer kulturmiljøet som har nasjonal, regional og lokal verdi samt natur og øvrige kvaliteter i området på en god måte.
Behandling
Votering:
Ved alternativ votering mellom innstillingen og Torbjørn Espeliens forslag ble innstillingen vedtatt mot 1 stemme (1Frp).
Brevdato:
30.10.2018
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Kommunedirektøren
Saksbehandler:
Arthur Wøhni
Dokumenter
Vedtak
Innstilling:
Med hjemmel i plan- og bygningsloven § 17-4 godkjenner kommunestyret følgende utbyggingsavtalene for Bekkestua Nord inngått mellom kommunen og berørte grunneiere:
- avtale for Gamle Ringeriksvei 39-41 gnr 19/bnr 72 (dok.id. 4202519)
- avtale for Gamle Ringeriksvei 43 gnr 19/bnr 131 (dok.id. 4202538)
- Gamle Ringeriksvei 47 gnr. 19/bnr. 358 (dok.id. 4202555)
- Nadderudveien 1-3 og Fagertunveien 2 A og B gnr 19/bnr 73, 75 og 76 (dok.id. 4202480)
- Bærumsveien 199 og 201 og Fagertunveien 1 og 3 A gnr. 19/bnr. 28, 32, 615 og 816 (dok.id. 4202606)
Behandling
Votering:
Rådmannens forslag ble enstemmig vedtatt.
Brevdato:
29.10.2018
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Kommunedirektøren
Saksbehandler:
Svein Finnanger
Dokumenter
Vedtak
Vedtak:
Tømmerdalen Skog AS innvilges konsesjon for erverv av 50 % andel i gnr/bnr 89/8 og 86/48 og 50, forutsatt at eierskapet i Tømmerdalen Skog AS eies 100 % av Jørn Håvard Hynne gjennom hans heleide selskap JHH Holding AS.
Behandling
Votering:
Rådmannens forslag ble vedtatt mot 3 stemmer (V, MDG, SV).
Brevdato:
30.10.2018
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Kommunedirektøren
Saksbehandler:
Øyvind Brandt
Dokumenter
Vedtak
Vedtak:
- Det innvilges inntil 1,5 mill kroner til gjennomføring av sjakkfestivalen Fischer Random i Bærum i 2019 og midlene utbetales i 3 rater. Dersom sjakkfestivalen oppnår økonomisk overskudd vil tilskuddetavkortes.Det forutsettes at midlene ikke benyttes til å finansiere premier eller VIP-arrangementer.
- Rådmannen bes innarbeide søknadsbeløpet i tilleggsinnstillingen til HP 2019-2022.
- Rådmannen bes innarbeide 500 000 kr til forberedelser og gjennomføring av parallelle lokale arrangementer.
Behandling
Votering:
Rådmannens forslag ble enstemmig vedtatt.
Brevdato:
30.10.2018
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Kommunedirektøren
Saksbehandler:
Kristine Hjellup Horne
Dokumenter
Vedtak
Vedtak:
- Plan for rullering av Eiendomsstrategi 2015-2025 og plan for politisk behandling vedrørende alternativ organisering av kommunale boligertas til orientering.
- Rådmannen legger frem revidert eiendomsstrategi våren 2020. Strategien skal ha et tiårs perspektiv.
Behandling
Votering:
Rådmannens forslag ble enstemmig vedtatt.
Brevdato:
30.10.2018
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Kommunedirektøren
Saksbehandler:
Harald Hjelde
Dokumenter
Vedtak
Vedtak:
- Saken tas til orientering
- Handlingsplanen legges til grunn for det videre arbeidet med realisering av digitaliseringsstrategien «Ett Bærum – Digitalt førstevalg».
- Handlingsplanen rulleres årlig og legges neste gang frem i tilknytning til HP 2020-2023.
Behandling
Votering:
Rådmannens forslag ble enstemmig vedtatt.
Brevdato:
30.10.2018
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Kommunedirektøren
Saksbehandler:
Harald Hjelde
Dokumenter
Vedtak
Vedtak:
- Rådmannens redegjørelse tas til orientering.
- Rådmannen gis fullmakt til å igangsette gjennomføringsfasen og nødvendige anskaffelser.
- Økonomiske driftskonsekvenser innarbeides i ØM1 2019
Behandling
Votering:
Rådmannens forslag ble enstemmig vedtatt.
Brevdato:
22.10.2018
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Kommunedirektøren
Saksbehandler:
Ove Myrvåg
Dokumenter
Vedtak
Vedtak:
Månedsrapporten for september 2018 tas til orientering.
Behandling
Votering:
Rådmannens forslag ble enstemmig vedtatt.
Brevdato:
30.10.2018
Dokumenttype:
Internt notat
Ansvarlig enhet:
Politisk sekretariat
Saksbehandler:
Tone Halvorsen
Dokumenter
Vedtak
Vedtak:
Refererte dokumenter tas til orientering slik de foreligger.
Behandling
Votering:
Tatt til orientering.
Journaldato:
26.09.2018
Avsender(e):
Helse- og omsorgsdepartementet - statssekretær Maria Bjerke
1 dokument Brevdato:
20.09.2018
Dokumenttype:
Innkommende dokument
Ansvarlig enhet:
Politisk sekretariat
Saksbehandler:
Lisbeth Hammer Krog
Dokumenter
Brevdato:
02.11.2018
Dokumenttype:
Internt notat
Ansvarlig enhet:
Politisk sekretariat
Saksbehandler:
Ole Kristian Udnes
Dokumenter