Utvalg: | Planutvalget |
---|---|
Dato: | 23.08.2018 17:00 - 17:45 |
Møtested: | Formannskapssalen |
Sakskart: | ![]() |
Møteprotokoll: | ![]() |
Vedtak:
Protokoll fra Planutvalgets møte 21.06.2018 godkjennes slik den foreligger.
Votering:
Enstemmig godkjent.
Vedtak:
I medhold av plan- og bygningslovens kap. 19 gis dispensasjon fra regulert formål i plan for endring av midlertidig hydrogenstasjon til også å omfatte enheter for produksjon (elektrolyse).
Tillatelsen gis med samme vilkår for opphør som rammetillatelse av 13.09.2016.
Revidert løsning for beplantning langs fasader godkjennes.
Vilkårene Plautvalget har gitt ved tidligere behandlinger av saken oprettholdes.
Votering:
Rådmannens forslag med tillegg fra Udnes ble enstemmig vedtatt.
Vedtak:
Forslag til endring av reguleringsplan for nytt dobbeltspor Lysaker-Sandvika, planID 2005002, som vist på kart, dokument 4064690, fremmes.
Reguleringsplanforslaget sendes på høring og legges ut til offentlig ettersyn, jf. plan- og bygningsloven § 12-10.
Votering:
Ved alternativ votering mellom rådmannens forslag og Pedersens forslag, ble Pedersens forslag vedtatt med 3 (H, Frp) mot 2 stemmer (V, Ap).
Vedtak:
Privat forslag til reguleringsplan, detaljregulering for Nordliveien 17, planID 2017025, plankart dokument 4033324, og bestemmelser, dokument 4033383, fremmes, jf. plan- og bygningsloven § 12-11.
Reguleringsplanforslaget sendes på høring og legges ut til offentlig ettersyn, jf. plan- og bygningsloven § 12-10.
Votering:
Rådmannens forslag ble enstemmig vedtatt.
Vedtak:
Planutvalget omgjør bygningssjefens vedtak om avslag på dispensasjon for tilbygg til fritidsbolig.
Det gis dispensasjon fra §4 i reguleringsbestemmelsene som angir regulert byggegrense mot sjø for oppføring av to mindre tilbygg på 6 m2 hver, for oppføring av nytt tilbygg på 44 m2 samt ettergodkjenning av tidligere oppført tilbygg/anneks. Det gis tillatelse til oppføring av tiltakene som omsøkt.
Begrunnelse
Eiendommen omfattes av reguleringsplan for «Grimsøye/Søndre del av Ostøya m.m», reg. plan nr. 1978-22. Utnyttelsesgraden for eiendommen er på U=0,03 og det følger av § 4 i reguleringsbestemmelsene at byggegrensen mot sjø er 50 m.
Planutvalget viser til rådmannens faktiske redegjørelse for tiltakene, samt vurdering av hensynene bak byggegrense mot sjø, og vil i det følgende gi en begrunnelse for dispensasjonsvurderingen for de enkelte tiltak som er omsøkt. Planutvalget slutter seg til rådmannens vurdering av at ingen av tiltakene fører til at hensynene bak byggegrensen mot sjø blir vesentlig tilsidesatt, og problemstillingen blir hvorvidt fordelene anses som klart større enn ulempene etter en samlet vurdering.
Mindre tilbygg på hovedbygning
Tiltaket gjelder to mindre tilbygg på hovedbygningen, hvert på 6 m2 som er tenkt benyttet til bad/toalett. Det er ikke mottatt negative merknader til tiltaket, og tiltaket vil i liten grad ha betydning for landskap og vegetasjon. Etter planutvalgets vurdering vil tiltaket i svært begrenset grad medføre ulemper. Bygningens visuelle virkning mot sjø vil ikke endres, og tilbyggene vil kun i svært begrenset grad føre til en fortettende virkning.
Boligen vil ved tilbyggene kunne etablere bad/toalett i tilknytning til hovedbygningen, som er viktig for eiendommens funksjonalitet spesielt med tanke på at eksisterende våtrom i sekundærbygningen må stenges ved frost. God utforming av bygde omgivelser og god funksjonalitet for eiendommer er relevante hensyn som kan vektlegges i en dispensasjonsvurdering. Ettersom ulempene ved tiltaket er så beskjedne, har vi kommet til at dette kan anses som konkrete og objektive fordeler, som etter en samlet vurdering anses som «klart større» enn ulempene etter en samlet vurdering.
Vilkårene for å gi dispensasjon er oppfylt.
Ettergodkjenning av allerede oppført bygning (sekundærbygning)
Planutvalget viser til rådmannens saksfremstilling for oppstilling av fordeler og ulemper ved tiltaket. Etter vår vurdering må det legges større vekt på de angitte fordelene ved sekundærbygningen, samt at det tidligere ble gitt en godkjenning med dispensasjon for et større tiltak. Planutvalget har etter en samlet vurdering kommet til at fordelene er «klart større» enn ulempene.
Vilkårene for å gi dispensasjon er oppfylt.
Tilbygg på baksiden av sekundærbygning
Det er søkt om et nytt tilbygg på 44 m2, plassert inntil eksisterende sekundærbygning.
Planutvalget har lagt vekt på at tiltaket som omsøkt ikke vil være synlig fra sjøen med dagens eksisterende bygningsmasse og vegetasjon. Dette gjør at ulempene knyttet til byggegrensen mot sjø blir svært beskjedne. Tiltaket vil medføre en viss fortetting i 50 meters beltet, men planutvalget har også lagt vekt på at omsøkte tilbygg vil være innenfor eiendommens utnyttelsesgrad. Dagens behov for boliger og fritidsboliger har endret seg, og et tilbygg vil tilføre eiendommen bedre funksjonalitet og gi eiendommen bedre bokvaliteter. Ettersom tiltaket i svært beskjeden grad fører til fortetting, og heller ikke har en visuell virkning mot sjø, er det vår vurdering at dette kan anses som en objektiv fordel. Med tanke på at ulempene er svært beskjedne, har vi kommet til at fordelene ved å gi dispensasjon er klart større enn ulempene etter en samlet vurdering.
Vilkårene for å gi dispensasjon er oppfylt.
Votering:
Tiltaket to mindre tilbygg ved utretting av eksisterende innhukk, hver ca 6 m2 ble vedtatt med 3 (H, Frp) mot 2 stemmer (Ap, V).
Tiltaket ettergodkjenning av allerede oppført bygning, ca 32 m2 ble enstemmig vedtatt.
Tiltaket tilbygg på baksiden av allerede oppført bygning, ca 44 m2ble vedtatt med 3 (H, Frp) mot 2 stemmer (Ap, V).
Vedtak:
Etter befaring og en konkret vurdering tar planutvalget klagen til følge og gir dispensasjons fra reguleringsplanen til tilbygg under terreng, jf plan- og bygningsloven § 19-2. Planutvalget finner at tiltaket ikke vil sette hensynene bak planen vesentlig til side, da tiltaket ikke utgjør noe bygningsvolum over terreng. Samlet sett foreligger det også en klar overvekt av fordeler for å gi dispensasjon. Tilbygget vil kun i liten grad endre bebyggelsen over terreng og det er en fordel at tilbygget får en god terrengtilpasning med etablering av uteplass på taket av tilbygget, slik at det fortatt er god åpenhet, lys og luft på eiendommen og i området. Det foreligger derfor en overvekt av fordeler når tilbygget også vil gi boligen en bedre funksjonalitet.
Etter nabosamtykke godkjenner ogsåplanutvalget tiltakets plassering 1,8 meter fra nabogrensen da tiltaket ikke fortetter eller gir ulemper for naboeiendommen, jf plan- og bygningsloven § 29-4 tredje ledd bokstav a.
Bygningssjefen bes behandle søknaden videre.
Votering:
Ved alternativ votering mellom rådmannens forslag og Pedersens forslag, ble Pedersens forslag vedtatt med 4 (H, Frp, Ap) mot 1 stemmer (V).
Vedtak:
Planutvalget slutter seg ikke til rådmannens begrunnelse, og omgjør vedtaket av 16.05.2018 og gir tillatelse til bruksendring eksisterende garasje til soverom, endring av eksisterende carport til bod samt dispensasjon for plassering/oppføring av ny dobbeltgarasje som omsøkt.
Plassering av ny garasje er i strid med reguleringsplanen og kan ikke godkjennes med mindre det gis dispensasjon etter pbl § 19-2.Hensynene bak detaljplan (bebyggelsesplan) med bestemmelser er å sette en ytre ramme for, eller konkret bestemme, bygningsvolum og bygningsplassering i området. En bebyggelsesplan styrer fortettingen og sikrer et ordnet bebyggelsesmønster, visuelle kvaliteter i den enkelte bygning og bygningene imellom, atkomst, uteoppholdsarealer og parkering. Da eiendommen har en lav utnyttelsesgrad og den omsøkte garasjen er ellers villa ha vært fritatt for søknadsplikt , og da det også tidligere godkjent plassering av nye garasjer innen planområdet, kan planutvalget ikke se at hensynet bak planen blir vesentlig tilsidesatt dersom det gis dispensasjon i dette ene tilfellet. Planutvalget kan ikke se at plassering av garasje som omsøkt vil medføre vesentlige ulemper for naboer eller området for øvrig. Da eksisterende garasje er liten og uhensiktsmessig etter dagens standard, og da en ombygging av eksisterende garasje til soverom vil forbedre boligens funksjonalitet i vesentlig grad, finner planutvalget at fordelene ved å dispensere for plassering av ny garasje er vesentlig større enn ulempene etter en samlet vurdering.
Da planutvalget har godkjent plasseringen av ny garasje og bruksendring av eksisterende garasje til soverom, bes bygningssjefen om å behandle søknaden videre.
Votering:
Ved alternativ votering mellom rådmannens forslag og forslag fra Udnes, ble forslag fra Udnes vedtatt med 3 (H, Frp) mot 2 stemmer (Ap, V).
Vedtak:
Planutvalget slutter seg ikke til rådmannens begrunnelse og omgjør vedtaket av 26.04.2018 og gir dispensasjon fra reguleringsbestemmelsen om antall etasjer og kommuneplanens bestemmelser om maks møne- og gesimshøyde for enebolig med garasje og støttemurer som omsøkt.
Formålet med § 29-4 er å sørge for luft, lys og åpenhet mellom bygninger, samt terreng og omgivelsestilpasning. Høydebestemmelser sikrer samsvar mellom bygningsvolum og høyde, terreng og høyde på bygning, og samsvar mellom eksisterende bebyggelse og høyde av ny bygning. I regulert strøk bidrar høydebestemmelser til å sikre enhetlig bebyggelse innenfor samme reguleringsplan. Høydebestemmelser skal også sikre hensyn til luft og åpenhet i et område, sol og lysforhold samt fjernvirkning. Planutvalget kan ikke se at hensynet bak høydebestemmelsen blir vesentlig tilsidesatt dersom det gis dispensasjon i dette ene tilfellet.
Når det gjelder vurderingstemaet om hvorvidt det foreligger kvalifisert overvekt av fordeler ved å gi en dispensasjon, er det i hovedsak de samfunnsmessige hensyn ( allmenne interesser) av planfaglig og arealdisponeringsmessig karakter som her tillegges vekt, og som må avveies når det snakkes om fordeler og ulemper. Personlige forhold vil bare helt unntaksvis kunne tillegges vekt i en dispensasjonsvurdering. Etter planutvalgets vurdering er tiltakets høyde og volum godt tilpasset strøkets karakter. Da hensikten med plasseringen også er å skape fordeler for naboene og omgivelsen, og da det i tillegg til tiltakseiendommen bare er en ubebygget eiendom igjen innen planområdet slik at presedensvirkningen ved en dispensasjon er beskjeden, finner planutvalget at fordelene ved en dispensasjon er vesentlig større enn ulempene etter en samlet vurdering.
Bygningssjefen bes behandle søknaden videre.
Votering:
Ved alternativ votering mellom rådmannens forslag og forslag fra Udnes, ble forslag fra Udnes vedtatt med 4 (H, Frp, Ap) mot 1 stemmer (V).
Vedtak:
Saken utsettes til etter at Planutvalget har vært på befaring 6. september.
Votering:
Utsettelsesforslaget ble enstemmig vedtatt.
Vedtak:
Refererte dokumenter tas til orientering slik de foreligger.
Votering:
Enstemmig godkjent.
Politiker | Parti | Medlemstype | E-Post |
---|---|---|---|
Ole Kristian Udnes | H | Utvalgsleder | ole.udnes@baerum.kommune.no |
Terje Hegge | H | Nestleder | terhegge@online.no |
Ida Ohme Pedersen | Frp | Medlem | ida_opedersen@hotmail.com |
Roger Jensen | Ikke politiker | Medlem | roger.jensen@baerum.kommune.no |
Tiril Eid Barland | V | Medlem | Tiril.barland@venstre.no |
Marianne Rieber-Mohn | Ap | Varamedlem | rieber.mohn@gmail.com |