Her får du mer informasjon om møtet i Formannskapet den 21.05.2019, som saksliste, sakskart, protokoll og liste over frammøtte representanter.
Møte i Formannskapet den 21.05.2019
Formannskapet
21.05.2019 14:00 - 15:30Formannskapet |
21.05.2019 14:00 - 15:30 |
Kommunestyresalen |
 |
 |
Saksliste
Brevdato:
08.05.2019
Dokumenttype:
Internt notat
Ansvarlig enhet:
Politisk sekretariat
Saksbehandler:
Tone Halvorsen
Dokumenter
Vedtak
Vedtak:
Protokoll fra formannskapets møte 07.05.2019 godkjennes slik den foreligger.
Behandling
Votering:
Enstemmig godkjent.

Brevdato:
07.05.2019
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Kommunedirektøren
Saksbehandler:
Kristin Fagerhaug
Dokumenter
Vedtak
Innstilling:
- Rådmannens redegjørelse om konseptet for utvidelse og oppgradering av Emma Hjorth barneskole, herunder flerbrukshall i basketballstørrelse, tas til orientering og legges til grunn i det videre arbeidet.
- Rådmannen gis fullmakt til å igangsette planleggingsfase og nødvendige anskaffelser knyttet til utvidelse og oppgradering av Emma Hjorth skole fra en 2- til en 3-parallell barneskole, og flerbrukshall i basketballstørrelse.
- Det legges frem egen sak etter gjennomført planleggingsfase/innhenting av tilbud fra entreprenører for beslutning om gjennomføring og fastsettelse av prosjektets rammer for kvalitet, kostnad og fremdrift Q1 2020.
- Rådmannen vil i forslag til HP 2020-23 innarbeide de økonomiske rammene for prosjektet, inklusive finansiering av flerbrukshall.
- Solceller på tak av flerbrukshallen legges inn som opsjon i entreprisen.
Mindretallsanke:
Torbjørn Espelien (Frp) anket saken inn til avgjørelse i kommunestyret i henhold til reglement for folkevalgte organers virksomhet, § 3-13.
Behandling
Votering:
Torbjørn Espeliens forslag punkt 1 (utsettelse) fikk 1 stemme (Frp) og falt.
Espeliens forslag punkt 2 fikk 1 stemme (Frp) og falt.
Innstillingen fra hovedutvalg barn og unge ble vedtatt mot 1 stemme (Frp).
Mindretallsanke:
Torbjørn Espelien (Frp) anket saken inn til avgjørelse i kommunestyret i henhold til reglement for folkevalgte organers virksomhet, § 3-13.
Brevdato:
29.04.2019
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Kommunedirektøren
Saksbehandler:
Siv Herikstad
Dokumenter
Vedtak
Innstilling:
Tilstandsrapporten, med rådmannens merknad om sletting av kapittel 2.3.4 på side 18, tas til orientering.
Behandling
Votering:
Innstillingen ble enstemmig vedtatt.
Brevdato:
26.03.2019
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Kommunedirektøren
Saksbehandler:
Grete Syrdal
Dokumenter
Vedtak
Innstilling:
Habilitering- og rehabiliteringsplan for Bærum kommune 2019 – 2023 med satsingsområder, mål og tiltak vedtas.
Behandling
Innstillingen ble enstemmig vedtatt.
Brevdato:
25.04.2019
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Kommunedirektøren
Saksbehandler:
Kristin Fagerhaug
Dokumenter
Vedtak
Vedtak:
Rådmannens orienteringssak om innføring av 5-årsplaner for vedlikehold av kommunale eiendommer, tas til orientering.
Behandling
Votering:
Likelydende innstilling fra hovedutvalgene ble enstemmig vedtatt.
Punkt 2 i innstillingen fra hovedutvalg barn og unge anses som endelig vedtak i utvalget.
Brevdato:
02.05.2019
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Kommunedirektøren
Saksbehandler:
Svein Finnanger
Dokumenter
Vedtak
Innstilling:
- Vannbehandlingsanlegg bygges i tråd med forprosjekt, innenfor en ramme på 960 mill kroner og med ferdigstillelse innen 2025.
- Vannbehandlingsanlegget finansieres av selskapet gjennom lånopptak på inntil 1137 mill. kroner
- Selskapsavtalen endres i samsvar med vedlagte utkast, og slik at selskapets låneramme økes fra 100 mill. kroner til 1250 mill. kroner.
|
|
|
|
|
Behandling
Votering:
Innstillingen ble enstemmig vedtatt.
Brevdato:
02.05.2019
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Kommunedirektøren
Saksbehandler:
Svein Finnanger
Dokumenter
Vedtak
Vedtak:
Saken utsettes i påvente av behandlingen i Eierutvalget.
Behandling
Votering:
Ordførerens utsettelsesforslag ble enstemmig vedtatt.
Brevdato:
14.05.2019
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Kommunedirektøren
Saksbehandler:
Ove Myrvåg
Dokumenter
Vedtak
Vedtak:
Månedsrapport for mars 2019 tas til orientering.
Behandling
Votering:
Rådmannens forslag ble enstemmig vedtatt.
Brevdato:
14.05.2019
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Kommunedirektøren
Saksbehandler:
Gunvor Erdal
Dokumenter
Vedtak
Vedtak:
De lokale lønnsforhandlingene for ansatte omfattet av Hovedtariffavtalens(HTAs) kapittel 3 og 5 gjennomføres etter de hovedlinjer som fremkommer av saken.
Formannskapet tar for øvrig saken til orientering.
Behandling
Votering:
Rådmannens forslag ble enstemmig vedtatt.
Brevdato:
03.09.2018
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Politisk sekretariat
Saksbehandler:
Stig Olai Kapskarmo
Dokumenter
Vedtak
Innstilling:
Evalueringen tas til orientering.
Behandling
Votering:
Likelydende innstilling fra hovedutvalgene ble enstemmig vedtatt.
Brevdato:
18.03.2019
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Politisk sekretariat
Saksbehandler:
Stig Olai Kapskarmo
Dokumenter
Vedtak
Innstilling:
Årsmelding for Ungdomsrådet 2018 tas til orientering.
Behandling
Votering:
Forslag til vedtak ble enstemmig vedtatt.
Brevdato:
08.04.2019
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Politisk sekretariat
Saksbehandler:
Anne-Grete Bukier
Dokumenter
Vedtak
Innstilling:
Årsrapport 2018 for Råd for personer med nedsatt funksjonsevne tas til orientering.
Behandling
Votering:
Innstillingen ble enstemmig vedtatt.
Brevdato:
25.04.2019
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Politisk sekretariat
Dokumenter
Vedtak
Innstilling:
Årsmelding 2018 for Bærum eldreråd tas til orientering.
Behandling
Votering:
Innstillingen ble enstemmig vedtatt.
Brevdato:
13.05.2019
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Politisk sekretariat
Saksbehandler:
Eirik Lindstrøm
Dokumenter
Vedtak
Innstilling:
Årsmelding 2018 for Politisk sekretariat tas til orientering.
Behandling
Votering:
Forslag til vedtak ble enstemmig vedtatt.
Brevdato:
11.04.2019
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Politisk sekretariat
Saksbehandler:
Tone Halvorsen
Dokumenter
Vedtak
Vedtak:
Saken oversendes rådmannen til oppfølging.
Behandling
Votering:
Ordførerens forslag ble enstemmig vedtatt.
Brevdato:
23.04.2019
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Politisk sekretariat
Saksbehandler:
Tone Halvorsen
Dokumenter
Vedtak
Vedtak:
Saken oversendes rådmannen til oppfølging og behandling i løpet av 2019.
Behandling
Votering:
Ordførerens forslag ble enstemmig vedtatt.

Brevdato:
13.05.2019
Dokumenttype:
Internt notat
Ansvarlig enhet:
Politisk sekretariat
Saksbehandler:
Tone Halvorsen
Dokumenter
Vedtak
Vedtak:
Refererte dokumenter tas til orientering slik de foreligger med følgende tillegg til referatsak 1 - Forurensningssituasjonen, særlig bly og støy, ved Løvenskioldbanen og områdene rundt:
Rådmannen bes komme med en sak som følger opp forurensningssitasjonen, særlig støy og bly, ved Løvenskioldbanen.
- Vedrørende støy: Folkehelsekontoret og bygningssjefen gjennomfører nødvendig kvalitetssikring for å påse at den planlagte støyskjermen ved standplass 1 oppføres som forutsatt av teknisk konsulent.
Formannskapet ber i tillegg Rådmannen følge opp og rapportere tilbake til formannskapet antall terminfestede stevner på søndager og helligdager som har blitt gjennomført i løpet av 2018 og 2019samt den aktivitet som skjer på Løvenskioldbanen samlet på lørdager i 2018 og 2019.
- Vedrørende grunnforurensning: Formannskapet viser til dialogen mellom Fylkesmannen og Norges Skytterforbund. Formannskapet beklager på det sterkeste den manglende gjennomføring av pålagte tiltak selv om det er påvist flere alvorlige avvik som følge av alvorlig forurensing i grunnen. Prosessen har tatt alt for lang tid med gjentatt utsettelser og manglende gjennomføring.
Formannskapet viser videre til Fylkesmannens krav overfor Norges Skytterforbund om å utarbeide en ny og oppdatert tiltaksplan (frist 1.12.18) for å fjerne og redusere forurensning som skissert i Asplans Viaks rapport «Forurenset grunn og tiltak, Løvenskioldbanen» datert 30.8.2016.
Formannskapet imøteser videre informasjon om gjennomføring av tiltak.
Behandling
Votering:
Tatt til orientering med ordførerens tillegg til referatsak 1 - Forurensningssituasjonen, særlig bly og støy, ved Løvenskioldbanen og områdene rundt.
Brevdato:
07.05.2019
Dokumenttype:
Internt notat
Ansvarlig enhet:
Kommunalsjef tekniske tjenester
Saksbehandler:
Svein Finnanger
Dokumenter
Brevdato:
08.04.2019
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Kommunedirektøren
Saksbehandler:
Ove Myrvåg
Dokumenter
Brevdato:
15.05.2019
Dokumenttype:
Internt notat
Ansvarlig enhet:
Politisk sekretariat
Dokumenter
Brevdato:
20.05.2019
Dokumenttype:
Internt notat
Ansvarlig enhet:
Kommunedirektøren
Saksbehandler:
Hilde Stranden Lystad
Dokumenter
Brevdato:
20.05.2019
Dokumenttype:
Internt notat
Ansvarlig enhet:
Kommunedirektøren
Saksbehandler:
Hilde Stranden Lystad
Dokumenter