Utvalg: | Formannskapet |
---|---|
Dato: | 26.02.2020 14:00 - 17:30 |
Møtested: | Formannskapssalen |
Sakskart: | ![]() |
Møteprotokoll: | ![]() |
Vedtak:
Protokoll fra formannskapets møte 29.02.2020 godkjennes slik den foreligger.
Votering:
Enstemmig godkjent.
Vedtak:
1. Bærum kommune er sentralt plassert i hovedstadsregionen og er sterkt berørt av det nasjonale og regionale transportsystemet. Bærum kommune ønsker derfor å gi innspill tidlig til Nasjonal transportplan for 2022-2033. Det er forventet høy befolkningsvekst i regionen, noe som gir økt transportbehov. Transportbehovet må løses på tvers av fylkes- og kommunegrenser, basert på helhetlige statlige og regionale areal- og transportplaner.
2. Bærum kommune anser fullføring av første etappe av E18 Lysaker – Ramstadsletta som førsteprioritet for NTP første seksårsperiode. Bærum kommune legger til grunn at E18 Vestkorridoren starter opp som forutsatt i 2020. Kommende NTP må sikre kontinuerlig fremdrift av E18 gjennom hele korridoren ved at etappe 2 Ramstadsletta – Slependen og etappe 3 Slependen –Drengsrud sikres tilstrekkelig midler til planlegging, prosjektering og gjennomføring.
3. Bærum kommune er part i byvekstavtalen for Oslo og Akershus og forventer at kommende NTP ivaretar de prosjektene som partene har fremforhandlet enighet om. For Bærum kommune er disse spesielt prioriterte:
• Fornebubanen – sikre gjennomføring med sikte på åpning i 2026/27.
• Ny sentrumstunnel for t-banen og ny Majorstua stasjon med fire spor.
• Utvidelse av Sandvika og Lysaker stasjoner fra 4 til 6 spor.
• Lokaltog hvert 10 min mellom Ski, Asker og Lillestrøm, mot hvert 30. eller 15. minutt i dag.
• Ny Ringeriksbane og E16 mellom Sandvika og Hønefoss.
• Tilrettelegging for økt sykling ved utbygging av riksveisykkelrute langs E16 og E18.
• Realisering av tunnelløp 2 i Oslofjordforbindelsen
4. Det må avsettes midler til å bygge et sammenhengende hovedsykkelveinett. Det er behov for å bygge ut sykkelvegtilbudet uavhengig av om stat, fylke eller kommune er veieier. NTP bør gi insitament til helhetlig sykkelplanlegging og utbygging. Det er behov for å fullføre sykkelrutene langs Griniveien.
5. Utnytte sjøen som transportvei. Utslippsfri hurtigbåt må inngå som et element i det samlete kollektivtilbudet jfr. kommunens arbeid med å få på plass et utslippsfritt tilbud mellom Fornebu og Oslo.
6. Ny utvikling og gjennomføring grønn teknologi i transportsektoren bl.a. ved å finne løsningsprinsipper for å utnytte eksisterende veikapasitet smartere og mer effektivt.
7. Videreutvikle rute- og billettsamarbeidet. Utvikle billettsystem slik at dagens soneinndeling blir erstattet med system som ivaretar nullvekstmål og mål om klimagassutslipp ved å gi kundene et kollektivtilbud som konkurrerer med biltransport.
Det bør innføres én takstsone for kollektivtransporten i hele Bærum som er felles med Oslo. Takstsonen bør også omfatte andre befolkningstette områder rundt Oslo.
8. Det er viktig å fortsette den gode utviklingen av busstilbudet, basert på en videreføring av Ruters nettverksmodell i Oslo og at videre utvikling av t-banestrukturen omtales i tråd med planlagt utvikling i tråd med regional areal og transportplan.
9.
10. Garantiordningen for finansiering av veiprosjekter som skal finansieres med bompenger, bes tatt opp til revisjon.
11. Bærum Kommune ber om at det sikres finansiering og gjennomføring av Lysaker kollektivterminal som viktig knutepunkt for tog, buss og metro i vestkorridoren.
Votering:
Kommunedirektørens forslag punkt 1, 4, 5, 6, 7 og 8 ble enstemmig vedtatt.
Ved alternativ votering mellom kommunedirektørens forslag punkt 2 og Signe Bakke Sølbergs forslag punkt 1 ble kommunedirektørens forslag vedtatt mot 2 stemmer (MDG, R).
Signe Bakke Sølbergs forslag punkt 2 fikk 2 stemmer (MDG, R) og falt.
Kommunedirektørens forslag punkt 3, kulepunkt 5 ble vedtatt mot 3 stemmer (MDG, Frp, R).
Kommunedirktørens punkt 3 med unntak av kulepunkt 5 ble vedtatt mot 1 stemme (Frp).
Fellesforslag H, V, Frp, Ap, MDG fremmet av Morten Skauge med Stein Stugus tillegg (forslag 2), ble enstemmig vedtatt.
Fellesforslag Morten Skauge/Kjell Maartmann-Moe ble enstemmig vedtatt.
Kjell Maartmann-Moes forslag ble vedtatt mot 1 stemme (Frp).
Signe Bakke Sølbergs forslag punk 3 ble enstemmig vedtatt.
Stein Stugus forslag 1 fikk 2 stemmer (R, MDG) og falt.
Innstilling:
1. Forslag til endring Fornebu- Lysaker metrotrasé, områderegulering- FornebuSør,planID 2010009,Fornebu, Område 5.2 – Nordre del, Hundsund planID 2006013 og Fornebu område 5, Hundsund grendesenter, planID 1999022 som vist på plankart dokument 4740027 (vertikalnivå 1) og 4736031 (vertikalnivå 2) og i bestemmelser, dokument 4681774, vedtas, jf. plan- og bygningsloven §§ 12-12 og 12-14. med følgende endringer og tillegg:
Til bestemmelsene: Blå tekst utgår, ny tekst markert i rødt, uendret tekst i sort:
Ordlyd slik § 18 er fremmet til 2. gangs behandling | Endret ordlyd |
I oSTB12 skal taket til det underjordiske metroanlegget dimensjoneres slik at laster fra park og infrastruktur kan plasseres på hele takflaten. | I oSTB12 skal taket til det underjordiske metroanlegget dimensjoneres slik at laster fra park og infrastruktur kan plasseres på hele takflaten. |
Bærende vegger og søyler i metroanlegget, skal kunne ta laster som tilsvarer bygg på minimum 10 etasjer. | Bærende vertikale konstruksjoner og fundamenter i metroanlegget, skal kunne ta laster som tilsvarer bygg på minimum 10 etasjer, begrenset til overliggende byggeområder. |
Bebyggelse oppe på metroanlegget, må etablere et utvekslingssystem som treffer metroanleggets bæresystem, slik at det kan plasseres bygg på minimum 10 etasjer på hele takflaten. | (denne setningen utgår, den er ikke nødvendig i en plan som kun gjelder metroanlegget). |
Bæresystemet på metroanlegget skal så langt det er mulig, prosjekteres i sammenheng med overliggende bebyggelse. | Bæresystemet på metroanlegget skal så langt det er mulig, prosjekteres i sammenheng med overliggende bebyggelse. |
Innenfor feltet kan det etableres sykkelparkeringsplasser, jfr. krav i § 2.6 Sykkel. | Innenfor feltet kan det etableres sykkelparkeringsplasser, jfr. krav i § 2.6 Sykkel. |
Tilsvarende ordlyd for § 20 endres til:
2. Planområdet Fornebu Sør fritas ikke fra krav om felles plan gitt i KDP3s § 40,2. Innenfor bestemmelsesområde #11 åpnes det for igangsetting av detaljregulering, Jfr PBL §12-7 pkt 11 med åpning for parallell behandling med felles plan.
Votering:
Innstillingen ble enstemmig vedtatt.
Innstilling:
Forslag til endring av reguleringsplan for SANDVIKA VEST, planID1979050, som vist på kart, dokument 4772540, og i bestemmelser, dokument 4769168, vedtas, jf. plan- og bygningsloven §§ 12-12 og 12-14.
Votering:
Innstillingen ble enstemmig vedtatt.
Torbjørn Espeliens forslag fikk 1 stemme (Frp) og falt.
Stein Stugus forslag fikk 1 stemme (R) og falt.
Vedtak:
Saken tas til orientering.
Oversendt kommunedirektøren:
Forslag fremmet i saken (gjelder forslag som er fremmet både i planutvalget og i formannskapet).
Votering:
Innstillingen ble enstemmig vedtatt.
Forslagene oversendes kommunedirektøren.
Vedtak:
Saken tas til orientering.
Oversendt kommunedirektøren:
Forslag fremmet i saken (gjelder forslag som er fremmet både i planutvalget og i formannskapet).
Votering:
Innstillingen ble vedtatt mot 1 stemme (Frp).
Forslagene oversendes kommunedirektøren.
Innstilling:
Votering:
Innstillingen med Lisbeth Hammer Krogs tillegg ble enstemmig vedtatt.
Innstilling:
Saken om AKSON tas til orientering.
Votering:
Likelydende innstilling fra hovedutvalgene biom og baun ble enstemmig vedtatt.
Innstilling:
1. Hovedutvalg for barn og unge tar sak om Haug skole og ressurssenter til orientering.
2. Hovedutvalg barn og unge forutsetter at det viktige arbeidet med å videreutvikle driften ved Haug skole samt kvaliteten på tilbudet til elevene fortsetter med full styrke.
3. Oppfølging og kompetanseutvikling hos personalet må være et satsingsområde i det videre arbeidet på Haug skole.
Votering:
Innstillingen ble enstemmig vedtatt.
Innstilling:
Votering:
Likelydende innstilling fra hovedutvalgene biom, baun og mik ble enstemmig vedtatt.
Innstilling:
Risiko- og sårbarhetsanalyse med tilhørende brannforebyggende analyse og beredskapsanalyse vedtas lagt til grunn for dimensjonering av Asker og Bærum brann og redning IKS.
Votering:
Innstillingen ble enstemmig vedtatt.
Innstilling:
Bærum kommune oppnevner følgende medlem til valgkomiteen for VEAS AS:
Ole Kristian Udnes (H)
Votering:
Innstillingen ble enstemmig vedtatt.
Vedtak:
Interpellasjonen oversendes kommunedirektøren til oppfølging.
Votering:
Ordførerens forslag ble enstemmig vedtatt.
Vedtak:
Refererte dokumenter tas til orientering slik de foreligger.
Votering:
Ensemmig godkjent.
Politiker | Parti | Medlemstype | E-Post |
---|---|---|---|
Kjell Maartmann-Moe | Ap | Medlem | kmaartma@online.no |
Kari Brodin Seljelid | Ap | Medlem | kariseljelid@hotmail.com |
Torbjørn Espelien | Frp | Medlem | torbjorn.espelien@baerum.kommune.no |
Maria Barstad Sanner | H | Medlem | mbarstadsanner@gmail.com |
Morten Skauge | H | Medlem | morten.skauge@gmail.com |
Dag Egil Strømme | H | Medlem | dagegil2509@gmail.com |
Haakon Kvenna Veum | H | Medlem | haakon.veum@hotmail.com |
Ole Kristian Udnes | H | Medlem | ole.udnes@baerum.kommune.no |
Lisbeth Hammer Krog | H | Medlem | lisbeth.krog@baerum.kommune.no |
Siw Wikan | H | Medlem | |
Signe Bakke Sølberg | MDG | Medlem | signebakkesolberg@gmail.com |
Stein Stugu | R | Medlem | stugu@online.no |
Ragnar Molland | Sp | Medlem | ragnarmolland@gmail.com |
Eirik Trygve Bøe | V | Medlem | eirik.boe@baerum.kommune.no |
Wenche Steen | V | Medlem | wenchesteen59@gmail.com |