Her får du mer informasjon om møtet i Råd for personer med funksjonsnedsettelse den 25.05.2020, som saksliste, sakskart, protokoll og liste over frammøtte representanter.
Møte i Råd for personer med funksjonsnedsettelse den 25.05.2020
Råd for personer med funksjonsnedsettelse
25.05.2020 18:00 - 19:30Råd for personer med funksjonsnedsettelse |
25.05.2020 18:00 - 19:30 |
Fjernmøte via Microsoft Teams |
 |
 |
Saksliste
Brevdato:
28.04.2020
Dokumenttype:
Internt notat
Ansvarlig enhet:
Politisk sekretariat
Saksbehandler:
Anne-Grete Bukier
Dokumenter
Vedtak
Vedtak:
Protokoll fra råd for personer med funksjonsnedsettelse møte 09.03.2020 godkjennes slik den foreligger.
Behandling
Votering:
Enstemmig godkjent.

Brevdato:
05.03.2020
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Kommunedirektøren
Saksbehandler:
Petter N Haug Sandbu
Dokumenter
Vedtak
Rådets anbefaling:
- Råd for personer med funksjonsnedsettelse støtter forslaget til kartlegging av universell utforming i publikumsbygg, men ser at kommunaldirektøren vil begrense kartlegging til fysisk tilgjengelighet. Det er neppe rasjonelt når det først skal gjennomføres en kartlegging av kommunale bygg og det vil bidra til å opprettholde en situasjon med diskriminering på noen viktige områder.
- Rådet ber om at lysforhold, fri gangbane, akustikk, tilgang til tele- og skrankeslynge samt synlig fukt- og muggsoppskader og kontroll av ventilasjonsanlegg, blir tatt med slik at alle har de samme mulighetene for bruk av byggene. Rådet viser til departementenes Rundskriv T-5/99 B.
- Rådet anbefaler at brukerorganisasjonene gis anledning til å komme med synspunkter ved oppstarten og avslutningen av kartleggingsarbeidet.
- Rådet ønsker å bli orientert midtveis i kartleggingen.
- For øvrig tas saken til orientering
Behandling
Votering:
Frydenbergs, Viervoll og Danielsens (H) ble enstemmig vedtatt.
Brevdato:
11.05.2020
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Kommunedirektøren
Saksbehandler:
Harald Hjelde
Dokumenter
Vedtak
Rådets anbefaling:
Råd for personer med funksjonsnedsettelse anbefaler kommunedirektørens forslag til vedtak. Forøvrig tas saken til orientering.
Behandling
Votering:
Danielsens forslag (H) ble enstemmig vedtatt.
Brevdato:
27.02.2020
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Kommunedirektøren
Saksbehandler:
Viggo Wollum
Dokumenter
Vedtak
Råd for personer med funksjonsnedsettelse tar saken til orientering.
Behandling
Votering:
Danielsens (H) forslag ble enstemmig vedtatt.
Brevdato:
14.05.2020
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Kommunedirektøren
Saksbehandler:
Mari Hagve
Dokumenter
Vedtak
Råd for personer med funksjonsnedsettelse tar saken til orientering.
Behandling
Votering:
Danielsens forslag (H) ble enstemmig vedtatt.
Brevdato:
04.05.2020
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Politisk sekretariat
Saksbehandler:
Anne-Grete Bukier
Dokumenter
Vedtak
Vedtak:
Årsmeldingen godkjennes.
Rådets anbefaling:
Årsmelding 2019 for Råd for personer med funksjonsnedsettelsetas til orientering.
Behandling
Votering:
Danielsens(H) forslag og sakens forslag ble enstemmig vedtatt.

Brevdato:
18.05.2020
Dokumenttype:
Internt notat
Ansvarlig enhet:
Politisk sekretariat
Saksbehandler:
Anne-Grete Bukier
Dokumenter
Vedtak
Vedtak:
Refererte dokumenter nr. 1, 2 og 3 tas til orientering slik de foreligger. Refererte dokumenter nr. 4 og nr. 5 vedtas med følgende tillegg:
- Råd for personer med funksjonsnedsettelse beklager at rådet ikke er gitt anledning til å komme med synspunkter i forbindelse med fornyelsen av tjenestekonsesjonen for BPA. Rådet forstår det slik at det nå ikke lenger er mulig å endre utlysingen med hensyn til BPA-avtalens innhold. Rådet ber på denne bakgrunn om at prosessen med å lyse ut en ny tjenestekonsesjon blir evaluert.
- Rådet ber om å bli orientert underveis i det videre arbeidet med å etablere en ny BPA-avtale, og at vi - når avtalen er inngått - blir orientert om hvordan administrasjonen har tenkt avtalen iverksatt overfor brukerne.
- Rådet anbefaler at det jevnlig gjennomføres brukerundersøkelse underveis i konsesjonsperioden hos brukerne og deres pårørende, og at kommunen påser at tjenestene justeres i perioden slik at de hele tiden holder god kvalitet og bidrar til høy livskvalitet hos bruker.
Behandling
Votering:
Sørbyes og Viervolls forslag til referatsak nr. 4 og 5 ble enstemmig vedtatt.
Brevdato:
18.05.2020
Dokumenttype:
Internt notat
Ansvarlig enhet:
Politisk sekretariat
Dokumenter
Brevdato:
29.04.2020
Dokumenttype:
Internt notat
Ansvarlig enhet:
Ledelse og stab
Saksbehandler:
Gunvor Erdal
Dokumenter
Brevdato:
02.03.2020
Dokumenttype:
Internt notat
Ansvarlig enhet:
Kommunalsjef helse og sosial
Saksbehandler:
Cai Birger Nesset
Dokumenter
Brevdato:
20.05.2020
Dokumenttype:
Internt notat
Ansvarlig enhet:
Kommunedirektøren
Saksbehandler:
Grete Syrdal
Dokumenter
Brevdato:
25.05.2020
Dokumenttype:
Internt notat
Ansvarlig enhet:
Kommunalsjef helse og sosial
Saksbehandler:
Grete Syrdal
Dokumenter