Her får du mer informasjon om møtet i Klageutvalget den 13.04.2021, som saksliste, sakskart, protokoll og liste over frammøtte representanter.
Møte i Klageutvalget den 13.04.2021
Klageutvalget
13.04.2021 18:00 - 20:00Klageutvalget |
13.04.2021 18:00 - 20:00 |
Digitalt på Microsoft Teams |
 |
 |
Saksliste
Brevdato:
25.03.2021
Dokumenttype:
Internt notat
Ansvarlig enhet:
Politisk sekretariat
Saksbehandler:
Borgny Danielsen
Dokumenter
Vedtak
Vedtak:
Protokoll fra klageutvalgets møte 23. mars 2021 godkjennes slik den foreligger.
Behandling
Votering:
Enstemmig godkjent.

Brevdato:
19.02.2021
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Vann og avløp – myndighet og service
Saksbehandler:
John Cods Obenge
Dokumenter
Sak til Klageutvalget - Dugnadsveien 7
(Hoveddokument, 1MB)
Vedlegg 1.0 Søknad
(Vedlegg, 557KB)
Vedleg 8 - Fylkesmannens vedtak i klagesak - Øygardveien 21b – Kopi
(Vedlegg, 627KB)
Vedlegg 1.1 Foto
(Vedlegg, 1MB)
Vedlegg 1.2 Foto
(Vedlegg, 1MB)
Vedlegg 1.3 Foto
(Vedlegg, 1 001KB)
Vedlegg 1.4 Foto
(Vedlegg, 1MB)
Vedlegg 2
(Vedlegg, 547KB)
Vedlegg 3 Befaring den 5.11
(Vedlegg, 417KB)
Vedlegg 4 Tilsynsrapport Dugnadveien 7
(Vedlegg, 407KB)
Vedlegg 5 Avslag på søknad om gjenfylling av oljetank
(Vedlegg, 1MB)
Vedlegg 6 Klage på avslag på søknad om gjenfylling av oljetank
(Vedlegg, 592KB)
Vedlegg 7 Bekreftelse på mottatt klage
(Vedlegg, 872KB)
Vedlegg 9 - Fylkesmannen har opprettholdt kommunens vedtak - Tveterveien 2 C -
(Vedlegg, 492KB)
Vedtak
Vedtak:
- Saken tilbakesendes.
- Det gis veiledning om relevant regelverk jf. veiledningslikten i forvaltningsloven § 11 herunder informasjon om mulig ombygging av tanken. Det vises også til kommunestyrets vedtak av 3. februar 2021 om god informasjon.
- Klager må gis ytterligere anledning til å underbygge sine argumenter av betydning for vurdering av «særlige tilfeller.» Det fastsettes en tidsfrist.
- Hva angår « særlige tilfeller» er det sentralt å få vurdert bygningsmessige konsekvenser, merkostnader ved oppgraving samt hvorvidt kostnadene vil være særlig byrdefulle for klager. «Særlige tilfeller» må veies opp mot forurensningsfaren;- herunder tankens størrelse, forfatning, grunnforhold mm.
- Aktuelle lovhjemler som angir eiers forpliktelse på etableringstidspunktet for anlegget skal, om mulig, redegjøres for.
- Det skal redegjøres for mulig anvendelse av dispensasjonsadgangen etter forurensingsforskriften §1-11.
- Hjemmel for pålegg om tiltak på annenmanns eiendom må klarlegges;- herunder forhold til graving / rivning jfr. forurensingsloven § 75 og hvordan dette kan gjennomføres.
- Avslag på søknad om igjenfylling av tank skal utformes slik at det ikke kan oppfattes som et kommunalt pålegg, men som et avslag på dispensasjonssøknad.
Behandling
Votering:
Heggens forslag ble enstemmig vedtatt.

Brevdato:
19.02.2021
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Vann og avløp – myndighet og service
Saksbehandler:
John Cods Obenge
Dokumenter
Sak til Klageutvalget - Nedre Åsvei 42
(Hoveddokument, 1MB)
Vedlegg 1.0 - Søknad E post
(Vedlegg, 967KB)
Vedlegg 1.1 Søknad
(Vedlegg, 2MB)
Vedlegg 2 - Avsalg på søknad
(Vedlegg, 877KB)
Vedlegg 3.0 - Klage på vedtak E post
(Vedlegg, 806KB)
Vedlegg 3.1 - Klage på vedtak
(Vedlegg, 2MB)
Vedlegg 4.0 - Befaring E post
(Vedlegg, 418KB)
Vedlegg 4.1 - Tilsynsrapport Nedre Åsvei 42
(Vedlegg, 409KB)
Vedlegg 5 - Bekreftelse på mottatt klage
(Vedlegg, 488KB)
Vedlegg 6 - Forespørsel om prisoverslag
(Vedlegg, 655KB)
Vedlegg 7 - Prisoverslag
(Vedlegg, 507KB)
Vedlegg 8 - Fylkesmannens vedtak i klagesak (L)(6592732)
(Vedlegg, 612KB)
Vedtak
Vedtak:
- Saken tilbakesendes.
- Det gis veiledning om relevant regelverk jf. veiledningslikten i forvaltningsloven § 11 herunder informasjon om mulig ombygging av tanken. Det vises også til kommunestyrets vedtak av 3. februar 2021 om god informasjon.
- Klager må gis ytterligere anledning til å underbygge sine argumenter av betydning for vurdering av «særlige tilfeller.» Det fastsettes en tidsfrist.
- Hva angår « særlige tilfeller» er det sentralt å få vurdert bygningsmessige konsekvenser, merkostnader ved oppgraving samt hvorvidt kostnadene vil være særlig byrdefulle for klager. «Særlige tilfeller» må veies opp mot forurensningsfaren;- herunder tankens størrelse, forfatning, grunnforhold mm.
- Aktuelle lovhjemler som angir eiers forpliktelse på etableringstidspunktet for anlegget skal, om mulig, redegjøres for.
- Det skal redegjøres for mulig anvendelse av dispensasjonsadgangen etter forurensingsforskriften §1-11.
- Hjemmel for pålegg om tiltak på annenmanns eiendom må klarlegges;- herunder forhold til graving / rivning jfr. forurensingsloven § 75 og hvordan dette kan gjennomføres.
- Avslag på søknad om igjenfylling av tank skal utformes slik at det ikke kan oppfattes som et kommunalt pålegg, men som et avslag på dispensasjonssøknad.
Behandling
Votering:
Heggens forslag ble enstemmig vedtatt.

Brevdato:
11.03.2021
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Vann og avløp – myndighet og service
Saksbehandler:
John Cods Obenge
Dokumenter
Vedtak
Vedtak:
- Saken tilbakesendes.
- Det gis veiledning om relevant regelverk jf. veiledningslikten i forvaltningsloven § 11 herunder informasjon om mulig ombygging av tanken. Det vises også til kommunestyrets vedtak av 3. februar 2021 om god informasjon.
- Klager må gis ytterligere anledning til å underbygge sine argumenter av betydning for vurdering av «særlige tilfeller.» Det fastsettes en tidsfrist.
- Hva angår « særlige tilfeller» er det sentralt å få vurdert bygningsmessige konsekvenser, merkostnader ved oppgraving samt hvorvidt kostnadene vil være særlig byrdefulle for klager. «Særlige tilfeller» må veies opp mot forurensningsfaren;- herunder tankens størrelse, forfatning, grunnforhold mm.
- Aktuelle lovhjemler som angir eiers forpliktelse på etableringstidspunktet for anlegget skal, om mulig, redegjøres for.
- Det skal redegjøres for mulig anvendelse av dispensasjonsadgangen etter forurensingsforskriften §1-11.
- Hjemmel for pålegg om tiltak på annenmanns eiendom må klarlegges;- herunder forhold til graving / rivning jfr. forurensingsloven § 75 og hvordan dette kan gjennomføres.
- Avslag på søknad om igjenfylling av tank skal utformes slik at det ikke kan oppfattes som et kommunalt pålegg, men som et avslag på dispensasjonssøknad.
Behandling
Votering:
Heggens forslag ble enstemmig vedtatt.

Brevdato:
11.03.2021
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Vann og avløp – myndighet og service
Saksbehandler:
John Cods Obenge
Dokumenter
Sak til klageutvalget - Tollef Gravs vei 36
(Hoveddokument, 1MB)
Vedlegg 1. Pristilbud på stedlig sikring av parafinoljetank
(Vedlegg, 208KB)
Vedlegg 2. Klage over vedtak Bærum kommune
(Vedlegg, 111KB)
Vedlegg 3. Søknad om stedlig sikring av parafinoljetank
(Vedlegg, 323KB)
Vedlegg 4. Avslag søknad om dispensasjon til å fjerne tank Tollef Gravs Vei 36, 1358 JAR
(Vedlegg, 636KB)
Vedlegg 5. Foreløpig Svar
(Vedlegg, 412KB)
Vedlegg 7. E-post med bilder og beliggenhet 30.10.2019
(Vedlegg, 711KB)
Vedlegg 8 - Fylkesmannens vedtak i klagesak (L)(6592732)
(Vedlegg, 160KB)
Vedlegg 6. E-post av Nortank med klage til kommunens angående avslag søknaden om dispenasjon 22.11.2019
(Vedlegg, 636KB)
Vedtak
Vedtak:
- Saken tilbakesendes.
- Det gis veiledning om relevant regelverk jf. veiledningslikten i forvaltningsloven § 11 herunder informasjon om mulig ombygging av tanken. Det vises også til kommunestyrets vedtak av 3. februar 2021 om god informasjon.
- Klager må gis ytterligere anledning til å underbygge sine argumenter av betydning for vurdering av «særlige tilfeller.» Det fastsettes en tidsfrist.
- Hva angår « særlige tilfeller» er det sentralt å få vurdert bygningsmessige konsekvenser, merkostnader ved oppgraving samt hvorvidt kostnadene vil være særlig byrdefulle for klager. «Særlige tilfeller» må veies opp mot forurensningsfaren;- herunder tankens størrelse, forfatning, grunnforhold mm.
- Aktuelle lovhjemler som angir eiers forpliktelse på etableringstidspunktet for anlegget skal, om mulig, redegjøres for.
- Det skal redegjøres for mulig anvendelse av dispensasjonsadgangen etter forurensingsforskriften §1-11.
- Hjemmel for pålegg om tiltak på annenmanns eiendom må klarlegges;- herunder forhold til graving / rivning jfr. forurensingsloven § 75 og hvordan dette kan gjennomføres.
- Avslag på søknad om igjenfylling av tank skal utformes slik at det ikke kan oppfattes som et kommunalt pålegg, men som et avslag på dispensasjonssøknad.
Behandling
Habilitetsvurdering
Før behandling av 046/21 ble habilitetsspørsmålet vedrørende Torill H. Heggen (H) vurdert. Begrunnelsen er at Heggen vet hvem datter til eier er fordi hun er en gammel skolevenninne av hennes søster. Heggen har ikke møtt noen av dem på ca. 10 år. Klageutvalget fant, etter en helhetsvurdering av bla kommuneloven § 12-1 og Forvaltningsloven § 6 at Heggen er habil fordi Heggens kontakt med klageren vurderes som så perifer at forholdet ikke er egnet til å svekke tilliten til hennes upartiskhet, og fattet enstemmig vedtak om dette.
Votering:
Heggens forslag ble enstemmig vedtatt.

Brevdato:
19.02.2021
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Vann og avløp – myndighet og service
Saksbehandler:
John Cods Obenge
Dokumenter
Sak til Klageutvalget - Vesleveien 10 B
(Hoveddokument, 1MB)
Vedleg 2.0 - Korrespondanse - Bekreftelse på mottatt søknad og info om planlagt befaring
(Vedlegg, 609KB)
Vedlegg 1.0 - Søknad om gjennfylling av oljetank
(Vedlegg, 644KB)
Vedlegg 1.1 - Situasjonskart
(Vedlegg, 183KB)
Vedlegg 1.2 - Adkomst og beliggenhet
(Vedlegg, 2MB)
Vedlegg 1.3 - Tilstandrapport
(Vedlegg, 780KB)
Vedlegg 3.0 - Tilsynsrapport Vesleveien 10 b
(Vedlegg, 399KB)
Vedlegg 4.0 - Avslag på søknad om gjenfylling av oljetank
(Vedlegg, 820KB)
Vedlegg 5.0 - Klage på avslag
(Vedlegg, 544KB)
Vedlegg 5.1 - Klage på avslag
(Vedlegg, 1MB)
Vedlegg 6.0 - Bekreftesle på mottatt klage
(Vedlegg, 810KB)
Vedlegg 7 - Fylkesmannens vedtak i klagesak - Øygardveien 21b - Bærum kommune
(Vedlegg, 627KB)
Vedtak
Vedtak:
- Saken tilbakesendes.
- Det gis veiledning om relevant regelverk jf. veiledningslikten i forvaltningsloven § 11 herunder informasjon om mulig ombygging av tanken. Det vises også til kommunestyrets vedtak av 3. februar 2021 om god informasjon.
- Klager må gis ytterligere anledning til å underbygge sine argumenter av betydning for vurdering av «særlige tilfeller.» Det fastsettes en tidsfrist.
- Hva angår « særlige tilfeller» er det sentralt å få vurdert bygningsmessige konsekvenser, merkostnader ved oppgraving samt hvorvidt kostnadene vil være særlig byrdefulle for klager. «Særlige tilfeller» må veies opp mot forurensningsfaren;- herunder tankens størrelse, forfatning, grunnforhold mm.
- Aktuelle lovhjemler som angir eiers forpliktelse på etableringstidspunktet for anlegget skal, om mulig, redegjøres for.
- Det skal redegjøres for mulig anvendelse av dispensasjonsadgangen etter forurensingsforskriften §1-11.
- Hjemmel for pålegg om tiltak på annenmanns eiendom må klarlegges;- herunder forhold til graving / rivning jfr. forurensingsloven § 75 og hvordan dette kan gjennomføres.
- Avslag på søknad om igjenfylling av tank skal utformes slik at det ikke kan oppfattes som et kommunalt pålegg, men som et avslag på dispensasjonssøknad.
Behandling
Votering:
Heggens forslag ble enstemmig vedtatt.
Brevdato:
25.03.2021
Dokumenttype:
Internt notat
Ansvarlig enhet:
Politisk sekretariat
Saksbehandler:
Borgny Danielsen
Dokumenter
Vedtak
Vedtak:
Refererte dokumenter tas til orientering slik de foreligger.
Behandling
Votering:
Enstemmig godkjent.
Brevdato:
19.03.2021
Dokumenttype:
Internt notat
Ansvarlig enhet:
Strategi og budsjett
Saksbehandler:
Gry Folge
Dokumenter
Journaldato:
26.03.2021
Dette dokumentet er unntatt offentlighet etter offl. § 13 Taushetsplikt, jf fvl. §13.
Brevdato:
11.03.2021
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Kommunedirektøren
Saksbehandler:
Andreas Lundiin
Tilgangskode:
U-2
Journaldato:
26.03.2021
Dette dokumentet er unntatt offentlighet etter offl. § 13 Taushetsplikt, jf fvl. §13.
Brevdato:
11.03.2021
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Kommunedirektøren
Saksbehandler:
Andreas Lundiin
Tilgangskode:
U-2
Journaldato:
26.03.2021
Dette dokumentet er unntatt offentlighet etter offl. § 13 Taushetsplikt, jf fvl. §13.
Brevdato:
11.03.2021
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Kommunedirektøren
Saksbehandler:
Andreas Lundiin
Tilgangskode:
U-2
Journaldato:
26.03.2021
Dette dokumentet er unntatt offentlighet etter offl. § 13 Taushetsplikt, jf fvl. §13.
Brevdato:
11.03.2021
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Kommunedirektøren
Saksbehandler:
Cai Birger Nesset
Tilgangskode:
U-3
Journaldato:
26.03.2021
Dette dokumentet er unntatt offentlighet etter offl. § 13 Taushetsplikt, jf fvl. §13.
Brevdato:
11.03.2021
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Kommunedirektøren
Saksbehandler:
Cai Birger Nesset
Tilgangskode:
U-3
Journaldato:
26.03.2021
Dette dokumentet er unntatt offentlighet etter offl. § 13 Taushetsplikt, jf fvl. §13.
Brevdato:
11.03.2021
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Kommunedirektøren
Saksbehandler:
Andreas Lundiin
Tilgangskode:
U-2
Journaldato:
26.03.2021
Dette dokumentet er unntatt offentlighet etter offl. § 13 Taushetsplikt, jf fvl. §13.
Brevdato:
11.03.2021
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Kommunedirektøren
Saksbehandler:
Morten Svarverud
Tilgangskode:
U-3
Journaldato:
26.03.2021
Dette dokumentet er unntatt offentlighet etter offl. § 13 Taushetsplikt, jf fvl. §13.
Brevdato:
11.03.2021
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Kommunedirektøren
Saksbehandler:
Morten Svarverud
Tilgangskode:
U-3