Her får du mer informasjon om møtet i Formannskapet den 21.09.2022, som saksliste, sakskart, protokoll og liste over frammøtte representanter.
Møte i Formannskapet den 21.09.2022
Formannskapet
21.09.2022 14:00 - 16:30Formannskapet |
21.09.2022 14:00 - 16:30 |
Formannskapssalen |
    |
 |
Saksliste
Brevdato:
08.09.2022
Dokumenttype:
Internt notat
Ansvarlig enhet:
Politisk sekretariat
Saksbehandler:
Tone Halvorsen
Dokumenter
Vedtak
Vedtak:
Protokoll fra formannskapets møte 12.09.2022 godkjennes slik den foreligger.
Behandling
Votering:
Enstemmig godkjent.
Brevdato:
30.08.2022
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
HR-enheten
Saksbehandler:
Tom Steen
Dokumenter
Vedtak
Vedtak:
- Sak om oppfølging av forvaltningsrevisjonens rapport om vold og trusler mot ansatte tas til orientering.
- Det bes om at resultater av arbeidsgruppen legges fram for formannskpet etter arbeidets slutt etter mars 2023.
Behandling
Votering:
Innstillingen ble enstemmig vedtatt.
Wenche Steens forslag ble enstemmig vedtatt.
Brevdato:
31.08.2022
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Kommunedirektøren
Saksbehandler:
Marius Grove
Dokumenter
Vedtak
Vedtak:
Kommunedirektørens redegjørelse om ledighet i kommunale utleieboliger for 2. kvartal 2022 tas til orientering.
Behandling
Votering:
Innstillingen ble enstemmig vedtatt.
Brevdato:
07.09.2022
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Grunnskoleavdelingen
Saksbehandler:
Siv Herikstad
Dokumenter
Vedtak
Vedtak:
1. Saken tas til orientering.
2. Kommunedirektøren innfører «Ny ressursmodell» i en prøveperiode fra våren 2023 og ut skoleåret 2023-24, hvor det legges opp til en ressursøkning for tilsetting av assistenter og andre relevante yrkesgrupper, og hvor skoler kan søke på øremerkede midler til oppfølging av elever med stort tilretteleggingsbehov.
3. Ordningen skal evalueres etter endt prøveperiode.
4. Kommunedirektøren vil i tilleggsproposisjonen for BØP 2023-26 komme med forslag til økonomisk ramme for tiltaket.
Behandling
Votering:
Stein Stugus forslag fikk 5 stemmer (2Ap, MDG, Sp, R) og falt.
Ragnar Mollands forslag fikk 5 stemmer (2Ap, MDG, Sp, R) og falt.
Innstillingen ble enstemmig vedtatt.
Brevdato:
07.09.2022
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Kommunedirektøren
Saksbehandler:
Atle Thorud
Dokumenter
Vedtak
Vedtak:
- Kommunedirektørens redegjørelse om bruk av Framsikt som verktøy for forbedret virksomhetsstyring tas til orientering.
- Formannskapet slutter seg til at bruk av Framsikt på politisk nivå gjøres som beskrevet i saken. Kommunedirektøren viderefører dialogen med politisk sekretariat og de folkevalgte om hvordan vi samlet sett kan få dette til å fungere best mulig.
Behandling
Votering:
Innstillingen ble enstemmig vedtatt.
Brevdato:
31.08.2022
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Park Landbruk Natur og Kulturvern
Saksbehandler:
Gudbrand Teigen
Dokumenter
Vedtak
Vedtak:
Karianne Klaveness Holmen og Tirill Klaveness Sund gis konsesjon for erverv av hver sine respektive idéelle halvdeler av eiendommen gnr/bnr44/43 i Bærum kommune.
Behandling
Votering:
Innstillingen ble enstemmig vedtatt.

Brevdato:
22.08.2022
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Regulering
Saksbehandler:
Grethe K. Løvald
Dokumenter
Tanumveien - fortau fra Borkenveien til Ståvihagan - detaljregulering - 2. gangs behandling
(Hoveddokument, 812KB)
Plankart 2. gangs behandling - Tanumveien - fortau fra Borkenveien til Ståvihagan
(Vedlegg, 1MB)
Bestemmelser 2. gangs behandling - Tanumveien - fortau fra Borkenveien til Ståvihagan
(Vedlegg, 101KB)
Planbeskrivelse
(Vedlegg, 5MB)
Plankart mindre endring gammel plan
(Vedlegg, 390KB)
ROS-analyse_Tanumveien
(Vedlegg, 2MB)
Normaltegning - grøftesnitt
(Vedlegg, 862KB)
Normalprofil og overbygg
(Vedlegg, 130KB)
Overvannshåndtering - plan og profil
(Vedlegg, 2MB)
T_frisiktlinjer
(Vedlegg, 7KB)
T_frisiktlinjer
(Vedlegg, 124KB)
Sammendrag av innkomne merknader med kommunedirektørens kommentar
(Vedlegg, 44KB)
Vedtak
Innstilling:
Forslag til offentlig reguleringsplan, detaljreguleringfor Tanumveien-fortau fra Borkenveien til Ståvihagan, planID 2018005, som vist på plankart dokument 5965640og i bestemmelser, dokument 5965473,vedtas, jf. plan- og bygningsloven § 12-12.
Behandling
Votering:
Innstillingen ble enstemmig vedtatt.

Brevdato:
22.08.2022
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
By- og områdeutvikling
Saksbehandler:
Kirsti Stokke Burheim
Dokumenter
Stabekklokket - endring av plan for E18- korridoren Lysaker - Ramstadsletta m.fl. - områderegulering - 2. gangs behandling
(Hoveddokument, 9MB)
Plankart 2. gangs behandling - Stabekklokket - endring av plan for E18-korridoren Lysaker - Ramstadsletta m. fl. vertikalnivå 2
(Vedlegg, 1MB)
Plankart 2. gangs behandling - Stabekklokket - endring av plan for E18-korridoren Lysaker-Ramstadsletta m. fl. vertikalnivå 1
(Vedlegg, 494KB)
PLNB_151 Planbeskrivelse
(Vedlegg, 14MB)
Stabekklokket - illlustrasjonsplan 09-08-2022
(Vedlegg, 25MB)
Rapport - 518 konsekvenser for støy som følge av stortingsvedtak
(Vedlegg, 18MB)
Vurdering av endring av stytiltak ved Michelets vei og Stabekklokket
(Vedlegg, 7MB)
Sammendrag av høringsuttalelser ved offentlig ettersyn
(Vedlegg, 29MB)
Samlet høringsuttalelser
(Vedlegg, 9MB)
Rapport x520 konsekvens for luft som følge av stortingsvedtak
(Vedlegg, 18MB)
Rapport c512 virkning for sykkel og gange som følge avstortingsvedtak
(Vedlegg, 31MB)
Vedtak
Innstilling:
Forslag til endring av reguleringsplan for E18-korridoren Lysaker-Ramstadsletta m.fl.-områderegulering, plan IDplanID E2014012, som vist i plankart, dokument nr.5915478 (vertikalnivå 2) og dokument nr. 5915486 (vertikalnivå 1), vedtas, jf. plan- og bygningsloven §§ 12-12 og 12-14.
Behandling
Votering:
Ragnar Mollands utsettelsesforslag fikk 2 stemmer (Sp, R) og falt.
Innstillingen ble vedtatt mot 2 stemmer (Sp, R).
Brevdato:
06.09.2022
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Politisk sekretariat
Saksbehandler:
Eirik Lindstrøm
Dokumenter
Vedtak
Innstilling:
Det velges ny vararepresentant til Klageutvalget på Fremskrittspartiets liste over vararepresentanter.
Behandling
Votering:
Forslag til vedtak ble enstemmig vedtatt.
Brevdato:
08.09.2022
Dokumenttype:
Internt notat
Ansvarlig enhet:
Politisk sekretariat
Saksbehandler:
Tone Halvorsen
Dokumenter
Vedtak
Vedtak:
Refererte dokumenter tas til orientering slik de foreligger.
Behandling
Votering:
Tatt til orientering.
Brevdato:
07.09.2022
Dokumenttype:
Internt notat
Ansvarlig enhet:
Kommunedirektøren
Saksbehandler:
Bente Rudrud Herdlevær
Dokumenter
Brevdato:
07.09.2022
Dokumenttype:
Internt notat
Ansvarlig enhet:
Kommunedirektøren
Saksbehandler:
Gjøril Bergva
Dokumenter
Brevdato:
19.09.2022
Dokumenttype:
Internt notat
Ansvarlig enhet:
Kommunedirektøren
Saksbehandler:
Gry B Christensen
Dokumenter
Brevdato:
21.09.2022
Dokumenttype:
Internt notat
Ansvarlig enhet:
Kommunedirektøren
Saksbehandler:
Bente Rudrud Herdlevær
Dokumenter
Brevdato:
21.09.2022
Dokumenttype:
Internt notat
Ansvarlig enhet:
Kommunedirektøren
Saksbehandler:
Arthur Wøhni
Dokumenter
Brevdato:
08.09.2022
Dokumenttype:
Internt notat
Ansvarlig enhet:
Politisk sekretariat
Saksbehandler:
Tone Halvorsen
Dokumenter
Vedtak
Vedtak:
Dokumenter tas til orientering slik de foreligger.
Behandling
Votering:
Tatt til orientering.
Journaldato:
14.09.2022
Avsender(e):
Per Olav Torgnesskar
1 dokument Brevdato:
08.09.2022
Dokumenttype:
Innkommende dokument
Ansvarlig enhet:
Politisk sekretariat
Saksbehandler:
Stig Olai Kapskarmo
Dokumenter
Brevdato:
15.08.2022
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Eiendom BKU
Saksbehandler:
Petter N Haug Sandbu
Dokumenter
Vedtak
Vedtak:
Rapporteringen av kommunens energiforbruk for 2021 tas til orientering.
Kommunedirektøren bes komme med en sak med oppdaterte tall for energiforbruk og status på tiltak innen utgangen av mars 2023.
Kommunedirektøren bes vurdere behov for å kartlegge ytterligere tiltak for å sikre at målet om 12 prosent reduksjon innen 2025 nås.
Behandling
Votering:
Innstillingen ble enstemmig vedtatt.
Brevdato:
14.09.2022
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Kommunedirektøren
Saksbehandler:
John Olala Omollo
Dokumenter
Vedtak
Vedtak:
Økonomirapport per 31.07.2022 tas til orientering.
Behandling
Votering:
Kommunedirektørens forslag ble enstemmig vedtatt.

Brevdato:
15.09.2022
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Kommunedirektøren
Saksbehandler:
Arthur Wøhni
Dokumenter
Vedtak
Vedtak:
Bærum kommune viser til Strømnettutvalgets utredning NOU 2022: 6 - Nett i tide - om utvikling av strømnettet og avgir slik høringsuttalelse:
- Bærum kommune mener prinsipielt at kabling skal vurderes ikke kun som unntakstilfelle, men som reelt alternativt i alle områder der kabel vil redusere samlet belastningene for bebyggelse og nærmiljø i forhold til luftsspenn . Dette må gjelde også for 300 og 420 kV høyspentledninger som går gjennom og over områder med høy befolkningstetthet.
Prinsippet skal gjelde for anlegg som skal rehabilitres/utvides og for nye anlegg.
Valg av løsning skal gjøres ut fra en helhetlig samfunnsøkonomisk vurdering. Valgt løsning finansieres som hovedregel over nettleien. - Bærum kommune støtter forslaget om presisering at kabling kan vurderes der dette kan finansieres av nyttehavere.Presiseringen bør gis et tillegg knyttet til at nyttehaverbidrag kan utgjøre en del av finansieringen. Dette kan gjøres gjennom presisering «kabling er med- finansiert helt eller delvis av nyttehavere …»
- Bærum kommune støtter at det bør utarbeides bedre veiledere for hvordan samfunnsøkonomiske analyser skal utføres, men vil påpeke at utvalget her beskriver en for snever innramming av hva dette skal omfatte. Samfunnsøkonomiske analyser for nettkonsesjoner bør følge samme faglige kriterier som tilsvarende analyser i transportsektoren har.
- Bærum kommune vil påpeke at det er en svakhet at utvalget ikke utreder nærmere modeller for å kunne innhente grunneierbidrag knyttet til medfinansiering av kabelalternativer. Bærum kommune viser til pågående lovarbeidet om endringer i Plan og bygningsloven og ber departementet vurdere om områdemodellen kan utvides til også å omfatte private kostnadsbidrag for omlegging av elektrisk anlegg.
- Bærum kommune vil også anbefaler OED å se nærmere på det «Fornebumodellen» for avtale baserte grunneierbidrag til store infrastrukturtiltak.
Behandling
Votering:
Fellesforslaget fremmet av Kjell Maartmann-Moe (Ap) ble enstemmig vedtatt.
Kommunedirektørens forslag 2-5 ble enstemmig vedtatt.
Brevdato:
15.09.2022
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Kommunaldirektør org/styr/utvi
Saksbehandler:
Sindre Lågøen Hjetland
Dokumenter
Vedtak
Vedtak:
Kommunedirektørens rapportering om oppfølging av vedtak, spørsmål og oversendte forslag tas til orientering.
Behandling
Votering:
Kommunedirektørens forslag ble enstemmig vedtatt.