Utvalg: | Planutvalget |
---|---|
Dato: | 17.11.2022 17:00 - 19:30 |
Møtested: | Formannskapssalen |
Sakskart: | ![]() |
Møteprotokoll: | ![]() |
Vedtak:
Protokoll fra Planutvalgets møte 27. oktober 2022 godkjennes slik den foreligger.
Votering:
Enstemmig godkjent.
Vedtak:
Privat forslag til reguleringsplan, detaljregulering for Magnus Poulssons vei 7 m.fl., planID 2021002, alternativ 1, som vist på plankart, dokument 5715091, og i bestemmelser, dokument 5692114,fremmes, jf. plan- og bygningsloven § 12-11.
Reguleringsplanforslaget sendes på høring og legges ut til offentlig ettersyn, jf. plan- og bygningsloven § 12-10 med følgende tillegg:
Alternativ 2 legges også ut på høring.
Votering:
Forslag fra Bøe ble vedtatt med 7 mot 2 stemmer (MDG, SV).
Kommunedirektørens forslag ble enstemmig vedtatt,
Vedtak
1. Privat forslag til reguleringsplan, detaljregulering for Fornebuveien 31 mfl. planID 2021016 (Teleplanbyen øst) sendes tilbake for bearbeiding.
2. Før planforslagene sendes på høring og legges ut til offentlig ettersyn i henhold til plan- og bygningsloven § 12-10, må planforslagene suppleres og bearbeides for å tilfredsstille Bærum kommunes krav til fremstilling av plankart og bestemmelser.
3. Frem til 1.gangs behandling må følgende foreligge:
- Plan for utbyggingsrekkefølge som viser at utbygging av Fornebuveien 37 mfl. (Teleplanbyen vest) kan gjennomføres og ferdigstilles uavhengig av realiseringen av Fornebuveien 31 mfl. (Teleplanbyen øst). Dette må sikres gjennom rekkefølgebestemmelser og eventuelle utbyggingsavtaler.
- Plan for utbyggingsrekkefølge innenfor planområdene for Fornebuveien 31 og 37 mfl. (Teleplanbyen), inkludert utbygging av Magnus Paulssons vei 7 mfl. som sikrer tilfredsstillende støyforhold for boliger og annen støyømfintlig bebyggelse.
Kommunedirektøren bes, bl.a. på bakgrunn av pkt. 3, om å gjennomgå plan og bestemmelser herunder revisjon av grensen mellom planene før 1.gangs behandling.
Ved ny fremleggelse av planene må følgende være ivaretatt:
Planforslaget videreutvikles og detaljeres av utbygger, samt bearbeides av kommunen før det kan 1.gangs behandles og legges ut på høring.
Planene må samsvare med planprogrammets føringer, kommunenes krav og forventninger til høy bokvalitet, arkitektoniske kvaliteter, klima og miljøkrav, samt avsette arealer til kultur, utadrettet næring, møteplasser og park.
Det må stilles rekkefølgekrav knyttet til:
- Skole og barnehage.
- Etablering av hovedsykkelveien fra Teleplan til Lysaker langs E18.
- Fornebubanen skal være sikret.
Bebyggelsen skal være mellom 3 og 8 etasjer. Nytt forslag skal være 80% av det innsendte forslaget. Dette kan økes til 85% med gode formgivning og gode løsninger, herunder piloter på bolig. Det oppfordres til å bruke saltak i tråd med forslaget fra tiltakshaver.
God terrengtilpasning er vesentlig. Høye murer og barrierer bør unngås.
Det åpnes for flere mindre leiligheter, inklusiv studioleiligheter. Dette bør knyttes opp mot eventuelle piloter.
Til 1. gangs behandling skal også
- Bestemmelsene bearbeides. Disse er mangelfulle og lite gjennomarbeidede i forslagsstillers forslag.
- Legges frem en Fremdriftsplan for gjennomføringen av Teleplanbyen samlet for både øst og vest – inkl. nytt næringsbygg (Teleplan hovedkontor).
- Beskrive piloter.
Støyutfordringene er betydelige. Vi forventer at utfordringene knyttet til planenes gjensidige avhengighet knyttet til støyskjermingen redegjøres for i saken.
Formgivning
Den arkitektoniske bearbeidelsen er mangelfull. Dette krever en betydelig omarbeidelse til 1. gangs behandling:
- Det skal etableres flere åpninger i bebyggelsen mot Lagåsen
- Det bør vurderes en større grad av tilpassing i form og høyde mot Lagåsen.
- Bygningene på lokket over Snarøyveien vil være viktige identitetsmarkører for Bærum, Lysaker og Fornebu. Formgivningen av disse byggene må pålegges særlige formgivningskrav. Det er behov for flere alternativer til utforming, fortrinnsvis fra ulike arkitektkontorer.
- Tiltakshaver står friere i utnyttelsen av kontorbygget over lokket mot nord og E18. Her vil formgivning veie tungt.
Forslag til bestemmelser i tillegg til de fremlagte – disse tilpasses og justeres til prosjektet:
- Bebyggelse og uteområder skal ha høy bokvalitet og høy arkitektonisk kvalitet.
- Det tillates ikke at balkonger og utkragninger går utover byggegrensen.
- Materialvalg – hovedsak tegl og tre.
- Balkonger skal som hovedregel være integrert i bygningskroppen.
- Det imøtesees avsatt arealer til fellesskapsfunksjoner for ordinære leiligheter jfr. tiltakshavers forelagte bestemmelser og arealer knyttet til alternative boformer.
Piloter
Det er ønskelig med piloter på
1. Alternative boformer.
2. Fremtidens/grønn mobilitet imøteses.
Tilleggsforslag- disse er veiledende og kan erstattes med tilsvarende eller bedre forslag:
Pilot på fremtidens/grønn mobilitet.
Bil
- Det kan etableres inntil 0,7 parkeringsplass for bil per 100 m² BRA bolig.
- Alle parkeringsplasser skal ha ladepunkt for elbil.
- Det skal tilrettelegges for miljøvennlig sykkel-/bildelingsordning. Bildelingsplassene skal lokaliseres på de mest tilgjengelige parkeringsplassene. Krav til antall parkeringsplasser kan reduseres med 50 % dersom det etableres bildelingsordning og et høyere antall mindre leiligheter. Plassene til bildelingsordning inkluderes i kravet til antall bilparkeringsplasser.
Sykkel
- Det tillates at minimum ¾ plasseres på overdekkede lett tilgjengelige arealer i kjeller, bod eller i gårdsrom.
- ¼ plasseres uten overdekning i gårdsrom og andres felles uteoppholdsareal.
- Hver boenhet skal ha minimum 1 sykkelparkeringsplass i låsbart sykkelstativ i tilhørende kvartal.
- Avstand fra bebyggelse til sykkelparkering skal som hovedregel være kortere enn avstand til bilparkering.
- Det skal etableres areal til vedlikeholds muligheter for sykkel (tilgang til vann- og strøm).
- Det skal tilrettelegges for bysykkelstativ eller tilsvarende sykkeldelingsordning innenfor planområdet. Plassene til sykkeldelingsordningen tillates medregnet som innenfor 25% av krav til antall sykkelparkeringsplasser.
Votering:
Fellesforslaget fremmet av Bøe ble enstemmig vedtatt.
Ved alternativ votering mellom kommunedirektørens forslag og fellesforslaget fremmet av Gjølme, ble fellesforslaget vedtatt med 8 mot 1 stemmer (Ap).
Vedtak
1. Privat forslag til reguleringsplan, detaljregulering for Fornebuveien 37 mfl. planID 2021001 (Teleplanbyen vest) sendes tilbake for bearbeiding.
2. Før planforslagene sendes på høring og legges ut til offentlig ettersyn i henhold til plan- og bygningsloven § 12-10, må planforslagene suppleres og bearbeides for å tilfredsstille Bærum kommunes krav til fremstilling av plankart og bestemmelser.
3. Frem til 1.gangs behandling må følgende foreligge:
- Plan for utbyggingsrekkefølge som viser at utbygging av Fornebuveien 37 mfl. (Teleplanbyen vest) kan gjennomføres og ferdigstilles uavhengig av realiseringen av Fornebuveien 31 mfl. (Teleplanbyen øst). Dette må sikres gjennom rekkefølgebestemmelser og eventuelle utbyggingsavtaler.
- Plan for utbyggingsrekkefølge innenfor planområdene for Fornebuveien 31 og 37 mfl. (Teleplanbyen), inkludert utbygging av Magnus Paulssons vei 7 mfl. som sikrer tilfredsstillende støyforhold for boliger og annen støyømfintlig bebyggelse.
Kommunedirektøren bes, bl.a. på bakgrunn av pkt. 3, om å gjennomgå plan og bestemmelser herunder revisjon av grensen mellom planene før 1.gangs behandling.
Ved ny fremleggelse av planene må følgende være ivaretatt:
Planforslaget videreutvikles og detaljeres av utbygger, samt bearbeides av kommunen før det kan 1.gangs behandles og legges ut på høring.
Planene må samsvare med planprogrammets føringer, kommunenes krav og forventninger til høy bokvalitet, arkitektoniske kvaliteter, klima og miljøkrav, samt avsette arealer til kultur, utadrettet næring, møteplasser og park.
Det må stilles rekkefølgekrav knyttet til:
- Skole og barnehage.
- Etablering av hovedsykkelveien fra Teleplan til Lysaker langs E18.
- Fornebubanen skal være sikret.
Bebyggelsen skal være mellom 3 og 8 etasjer. Nytt forslag skal være 80% av det innsendte forslaget. Dette kan økes til 85% med gode formgivning og gode løsninger, herunder piloter på bolig. Det oppfordres til å bruke saltak i tråd med forslaget fra tiltakshaver.
God terrengtilpasning er vesentlig. Høye murer og barrierer bør unngås.
Det åpnes for flere mindre leiligheter, inklusiv studioleiligheter. Dette bør knyttes opp mot eventuelle piloter.
Til 1. gangs behandling skal også
- Bestemmelsene bearbeides. Disse er mangelfulle og lite gjennomarbeidede i forslagsstillers forslag.
- Legges frem en Fremdriftsplan for gjennomføringen av Teleplanbyen samlet for både øst og vest – inkl. nytt næringsbygg (Teleplan hovedkontor).
- Beskrive piloter.
Støyutfordringene er betydelige. Vi forventer at utfordringene knyttet til planenes gjensidige avhengighet knyttet til støyskjermingen redegjøres for i saken.
Formgivning
Den arkitektoniske bearbeidelsen er mangelfull. Dette krever en betydelig omarbeidelse til 1. gangs behandling:
- Det skal etableres flere åpninger i bebyggelsen mot Lagåsen
- Det bør vurderes en større grad av tilpassing i form og høyde mot Lagåsen.
- Bygningene på lokket over Snarøyveien vil være viktige identitetsmarkører for Bærum, Lysaker og Fornebu. Formgivningen av disse byggene må pålegges særlige formgivningskrav. Det er behov for flere alternativer til utforming, fortrinnsvis fra ulike arkitektkontorer.
- Tiltakshaver står friere i utnyttelsen av kontorbygget over lokket mot nord og E18. Her vil formgivning veie tungt.
Forslag til bestemmelser i tillegg til de fremlagte – disse tilpasses og justeres til prosjektet:
- Bebyggelse og uteområder skal ha høy bokvalitet og høy arkitektonisk kvalitet.
- Det tillates ikke at balkonger og utkragninger går utover byggegrensen.
- Materialvalg – hovedsak tegl og tre.
- Balkonger skal som hovedregel være integrert i bygningskroppen.
- Det imøtesees avsatt arealer til fellesskapsfunksjoner for ordinære leiligheter jfr. tiltakshavers forelagte bestemmelser og arealer knyttet til alternative boformer.
Piloter
Det er ønskelig med piloter på
1. Alternative boformer.
2. Fremtidens/grønn mobilitet imøteses.
Tilleggsforslag- disse er veiledende og kan erstattes med tilsvarende eller bedre forslag:
Pilot på fremtidens/grønn mobilitet.
Bil
- Det kan etableres inntil 0,7 parkeringsplass for bil per 100 m² BRA bolig.
- Alle parkeringsplasser skal ha ladepunkt for elbil.
- Det skal tilrettelegges for miljøvennlig sykkel-/bildelingsordning. Bildelingsplassene skal lokaliseres på de mest tilgjengelige parkeringsplassene. Krav til antall parkeringsplasser kan reduseres med 50 % dersom det etableres bildelingsordning og et høyere antall mindre leiligheter. Plassene til bildelingsordning inkluderes i kravet til antall bilparkeringsplasser.
Sykkel
- Det tillates at minimum ¾ plasseres på overdekkede lett tilgjengelige arealer i kjeller, bod eller i gårdsrom.
- ¼ plasseres uten overdekning i gårdsrom og andres felles uteoppholdsareal.
- Hver boenhet skal ha minimum 1 sykkelparkeringsplass i låsbart sykkelstativ i tilhørende kvartal.
- Avstand fra bebyggelse til sykkelparkering skal som hovedregel være kortere enn avstand til bilparkering.
- Det skal etableres areal til vedlikeholds muligheter for sykkel (tilgang til vann- og strøm).
- Det skal tilrettelegges for bysykkelstativ eller tilsvarende sykkeldelingsordning innenfor planområdet. Plassene til sykkeldelingsordningen tillates medregnet som innenfor 25% av krav til antall sykkelparkeringsplasser.
Votering:
Fellesforslaget fremmet av Bøe ble enstemmig vedtatt.
Ved alternativ votering mellom kommunedirektørens forslag og fellesforslaget fremmet av Gjølme, ble fellesforslaget vedtatt med 8 mot 1 stemmer (Ap)
Vedtak
Saken avvises.
Votering:
Ved alternativ votering mellom kommunedirektørens forslag og fellesforslaget fremmet av Hegge, ble fellesforslaget vedtatt med 8 mot 1 stemmer (Ap).
Vedtak:
Planutvalget slutter seg til kommunedirektørens begrunnelse, og omgjør ikke vedtaket av 23.05.2022. Det er ikke grunnlag for å gi samtykke til plassering av tiltaket i strid med byggegrense mot vei, jf. veglova § 30 første ledd og § 29 annet ledd. Søknaden avslås i medhold av plan- og bygningsloven § 29-4 første ledd annet punktum.
Planutvalgets vedtak er endelig.
Votering:
Kommunedirektørens forslag ble enstemmig vedtatt.
Vedtak:
Planutvalget slutter seg til kommunedirektørens begrunnelse, og omgjør ikke vedtaket av 08.06.2022 om å nekte dispensasjon fra kommuneplanbestemmelsenes § 11.5 (minsteavstand til sjø). Utvalget omgjør ikke bygningssjefens vedtak om å nekte tillatelse til oppføring av trapp og støttemur.
Saken sendes Statsforvalteren som avgjørende organ.
Votering:
Ved alternativ votering mellom kommunedirektørens forslag og forslag fra Pedersen, ble kommunedirektørens forslag vedtatt med 8 mot 1 stemmer (Frp).
Vedtak:
Planutvalget slutter seg til kommunedirektørens begrunnelse, og omgjør ikke vedtaket av 16.05.2022 om å nekte dispensasjon fra kommuneplanens bestemmelser om plankrav.
Saken sendes Statsforvalteren som avgjørende organ.
Votering:
Kommunedirektørens forslag ble enstemmig vedtatt.
Vedtak:
Planutvalget slutter seg til kommunedirektørens begrunnelse, og omgjør ikke vedtaket av 04.05.2022.
Saken sendes Statsforvalteren som avgjørende organ.
Votering:
Ved alternativ votering mellom kommunedirektørens forslag og forslag fra Pedersen, ble kommunedirektørens forslag vedtatt med 8 mot 1 stemmer (Frp).
Vedtak:
Planutvalget slutter seg til kommunedirektørens begrunnelse, og omgjør ikke reguleringssjefens vedtak av 08.11.2021om dispensasjon fra reguleringsplanens bestemmelser om minsteavstand til vei.
Saken sendes Statsforvalteren som avgjørende organ.
Votering:
Ved alternativ votering mellom kommunedirektørens forslag og forslag fra Kleppe, ble kommunedirektørens forslag vedtatt med 8 mot 1 stemmer (Ap).
Vedtak:
Planutvalget slutter seg til kommunedirektørens begrunnelse, og omgjør ikke vedtaket av 01.06.2022. Fordelene ved å gi dispensasjon fra byggegrense mot vei er ikke klart større enn ulempene etter en samlet vurdering.
Saken sendes Statsforvalteren som avgjørende organ.
Votering:
Ved alternativ votering mellom kommunedirektørens forslag og forslag fra Pedersen, ble kommunedirektørens forslag vedtatt med 8 mot 1 stemmer (Frp).
Vedtak:
Planutvalget omgjør bygningssjefens vedtak av 21. april 2022. Tiltaket vurderes å oppfylle krav til visuelle kvaliteter etter plan- og bygningsloven § 29-2.
Begrunnelse
Det søkes om innglassing av balkonger i blokkene Elias Smiths vei 20 A, B, C og D. Byggene har per i dag flere balkonger som allerede er innglasset, søknaden omfatter innglassing av resterende balkonger på tårnblokken og langblokken.
Bygningssjefen har i sitt avslag vist til at boligene er eksponert i bybildet og at fasadeendringen vil endre fasaden og prosjektets helhetlige utforming på en negativ måte. Omsøkte innglassing vil etter bygningssjefens vurdering motarbeide variasjonen, åpenheten og kontrasten i fasaden.
Planutvalget gjennomførte befaring av eiendommen tirsdag 15. november 2022. Som det vises til er deler av fasaden allerede innglasset. Innglassingen er gjennomført på en forholdsvis diskre og pen måte som etter vårt syn ikke gir en dominerende effekt. Utvalget er enig med bygningssjefen i at tiltaket vil medføre mindre variasjon i fasadeuttrykket, ved at man får en enhetlig innglassing av balkongene. Samtidig deler vi ikke bygningssjefens syn på at en slik enhetlig innglassing i seg selv innebærer at tiltaket ikke innehar «gode visuelle kvaliteter». Vi vil bemerke at selv om man skulle mene at det visuelle uttrykket blir noe forringet ved at man går fra variasjon til enhetlighet, så kan tiltaket fremdeles inneha gode kvaliteter. Videre anses det positivt at leiligheter som er svært eksponert for støy mot jernbanen får en forbedret skjerming, selv om dette ikke er relevant i vurderingen av plan- og bygningslovens § 29-2.
Bygningssjefen bes følge opp utvalgets vedtak ovenfor tiltakshaver.
Votering:
Fellesforslaget fremmet av Weseth ble enstemmig vedtatt.
Vedtak:
Refererte dokumenter tas til orientering slik de foreligger.
Votering:
Enstemmig godkjent.
Vedtak:
Dokumenter tas til orientering slik de foreligger.
Votering:
Enstemmig godkjent.
Politiker | Parti | Medlemstype | E-Post |
---|---|---|---|
Eirik Trygve Bøe | V | Utvalgsleder | eirik.boe@baerum.kommune.no |
Elisabeth Hegg Gjølme | H | Nestleder | elisabeth.gjolme@baerum.kommune.no |
Reidar Kleppe | Ap | Medlem | reidar@goslia.no |
Ida Ohme Pedersen | Frp | Medlem | ida_opedersen@hotmail.com |
Mathias Opdal Weseth | H | Medlem | mow1@live.no |
Tone Strand Molle | H | Medlem | tsm@strandinvest.no |
Terje Hegge | H | Medlem | terhegge@online.no |
Kim Erik Zimmer | MDG | Medlem | kimz621@hotmail.com |