Her får du mer informasjon om møtet i Eldrerådet den 10.01.2023, som saksliste, sakskart, protokoll og liste over frammøtte representanter.
 
Clear
     
 

Møte i Eldrerådet den 10.01.2023

Eldrerådet
10.01.2023 16:30 - 19:00
Utvalg:Eldrerådet
Dato:10.01.2023 16:30 - 19:00
Møtested:Ordførersalen
Sakskart:Møteinnkalling - Eldrerådet - 10.01.2023 (Hoveddokument)
Møteprotokoll:Protokoll - Eldrerådet - 10.01.2023 (Hoveddokument)

Saksliste

  • Godkjenning av protokoll Hoveddokument 49KB

    001/23 - 22/234169 - Godkjenning av protokoll

    Journaldato: 14.12.2022  2 dokumenter
    Brevdato: 14.12.2022
    Dokumenttype: Internt notat
    Ansvarlig enhet: Politisk sekretariat
    Saksbehandler: Torkild Bie Ramnæs

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Forslag til vedtak:
    Protokoll fra møtet 29.11.2022 godkjennes slik den foreligger.



    Behandling

    Votering:
    Enstemmig

  • Muligheter for å redusere vikarbruk Hoveddokument 116KB
    Brevdato: 03.01.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Kommunedirektøren
    Saksbehandler: Nina Gabrielsen

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Innstilling:

    1. Kommunedirektøren følger opp kortsiktige og langsiktige målsetninger for redusert vikarbruk gjennom ordinær rapportering i Framsikt.
    2. Kommunedirektøren legger frem anbefaling til kvalitetsstandard, med beskrivelse av kvalitetsindikatorer, ved kommunens sykehjem.
    3. Saken om muligheter for å redusere bruk av vikarer tas ellers til orientering.
    4. Saksdokumentene til denne saken konkretiserer i for liten grad omfang og konsekvenser i tjenestene innen helse, omsorg (institusjonene) og hjemmetjenestene når kommunen endrer stillingstrukturen til faste tilsettinger. Økt antall deltidsstillinger eller heltidsstillinger må angis og beskrives langt bedre (plan) før eldreutvalget kan vurdere og dernest gi eventuelle råd eller gi kommentarer i denne saken.
    5. Det er forøvrig ingen innsigelser eller kommentarer til de generelle vurderinger og strategiske anbefalinger som kommunedirektøren legger til grunn i sitt videre arbeid med utforming av en plan for reduksjon av vikarbruk til dekning av kun uforutsette hendelser. Det innledende arbeid tas til orientering.
    6. Eldrerådet anser at utstrakt bruk av vikarer er en lite egnet løsning for å bemanne kommunens virksomhet innenfor pleie og omsorg.
    7. I tillegg til at dette er en svært kostbar ordning vil vikarer ikke ha den samme eierskap til sin arbeidsplass som en fast og varig ansatt har. Ansatte medarbeidere vil kunne gi oss betydelig mer pleie og omsorg for de samme pengene. Dette vil også kunne influere på kvaliteten av tjenestene.
    8. Målet om å redusere vikarbruken med 5 mill. i 2023 sml. med 2022 (side 5) anses å være satt for lavt. Gjennomføring av tiltak og forhold som er beskrevet i saksdokument bør kunne gi betydelig reduksjon i vikarbruk og dermed forbedringer så vel økonomisk som i kvalitet på enkelte tjenester.
    9. Eldrerådet deler kommunedirektørens bekymring over merforbruket i pleie- og omsorgssektoren og spesielt kostnadene knyttet til bruk av eksterne vikarbyråer. Egne ansatte med riktig kompetanse i fulltidsstillinger bør være hovedmodellen, selv om bruk av vikarer vil være nødvendig for å dekke opp for mer ekstraordinære situasjoner og hendelser.
    10. På den annen side, å sikre at våre eldre får den pleie og omsorg de har krav på i henhold til lover og forskrifter må ha prioritet i forhold til å overholde budsjettrammer. Eldrerådet mener at den bistanden som ytes av kommunen må ta utgangspunkt i den enkeltes reelle behov – og ikke kun snevre fortolkninger av nedre grense av forsvarlighet, hvor man må gjøre kompromisser på den enkelte omsorgstrengendes verdighet og/ eller livskvalitet.
    11. Eldrerådet vil påpeke at fremstillingen i saksfremlegget, om de utfordringer Bærum kommune opplever med å rekruttere personell med helsefaglig bakgrunn, ikke samsvarer helt med situasjonsbeskrivelsen gitt i mai 2022. I sin orientering, om status på de tiltak som ble iverksatt i etterkant av Forvaltningsrevisjonsrapport – forsvarlig bemanning på bo- og behandlingssentre, konkluderer kommunedirektøren som følger: «Kommunedirektøren vurderer at tiltakene som er iverksatt i sum er godt og tilstrekkelig for å imøtekomme anbefalingene fra forvaltningsrevisjonen om å bli en mer attraktiv arbeidsgiver overfor sykepleiere og helsefagarbeidere. Tiltakene iverksatt viser dessuten at vi jobber riktig med hensyn til å sikre oss vikarer med ønsket kompetanse,…..» (Møte Hovedutvalg bistand og omsorg., 10. mai 2022)
    12. I forhold til de ulike tiltak som vurderes for å redusere vikarbruken, vil Eldrerådet minne om at smittetrykket i samfunnet fremdeles er høyt – både hva angår ulike varianter av Covid-19, men også influensa. Et læringspunkt fra koronautbruddet på Vallerhjemmet var viktigheten av å forhindre at de ansatte overfører smitte til beboerne. Det var svært uheldig at de ansatte på Vallerhjemmet, i den innledende fasen av pandemien, beveget seg mellom avdelinger og mellom ulike tjenestesteder. Eldrerådet vi derfor anbefale at man foretar grundige smittevernfaglige vurderinger før man legger til rette for driftsmodeller med økt fleksibilitet og bruk av kompetanse og ressurser på tvers av tjenestene.
    13. Eldrerådet vil applaudere at kommunedirektøren arbeider med å ferdigstille en kvalitetsstandard for kommunens sykehjem, med beskrivelse av kvalitetsindikatorer for tjenesten. Eldrerådet er enig i at dette vil kunne forventes å virke positivt inn på arbeidssituasjonen til de ansatte, gi bedre rekruttering, redusere fravær og skape bedre kontinuitet blant de ansatte. I tillegg vil en slik kvalitetsstandard gi beboerne trygghet for at de mottar de pleie- og omsorg-tjenester de har krav på i henhold til lovverket (og bedre muligheter for transparens om omfang og kvalitet på kommunens tjenesteleveranser).
    14. Eldrerådet vil avslutningsvis anføre at kommunedirektørens utsagn om at «Bærums befolkning blir eldre……Dette innebærer at det i fremtiden vil være færre yrkesaktive til å finansiere velferdsgodene.», oppleves som uheldig. Formuleringen kan (mis-)tolkes som at eldre ikke bidrar til å finansiere velferdsgodene. Flere eldre i Bærum betaler mer til fellesskapet i form av inntektsskatt på pensjonsutbetalinger, formueskatt, utbytteskatt, osv. enn mange yngre yrkesaktive.


    Behandling

    Votering:
    Det ble først votert over tilleggsforslag fremmet av Yngve Johan Arnesen
    Forslaget fikk 5 stemmer for (Svein Sørlie, Jon Rogstad, Ragna Berget Jørgensen, Yngve Johan Arnese og Dagny Arnestad) mot 5 stemmer mot (Ninja Sanner, Arne Bull Melsom, Frits Lemstad, Åse Pettersen og  Britt Moestue)
    Forslaget falt da leder med sin dobbeltstemme stemte mot.

    Det ble votert over tilleggsforslag fra Jon Rogsad
    Forslaget fikk 5 stemmer for ( Svein Sørlie, Yngve John Arnesen, Ragna Berget Jørgensen, Jon Rogstad og Åse Pettersen) og 3 stemmer mot (Ninja Sanner, Frits Lemstad og Dagny Arnestad). 2 medlemmer stemte blankt (Arne Bull Melsom og Britt Moestue)

    Det ble votert over tilleggsforslag fra Arne Bull Melsom
    Forslaget fikk 9 stemmer for og 1 stemme mot (Ninja Sanner)

    Det ble votert punktvis over tilleggsforslag fra Svein Sørlie

    Punkt 1
    Votering enstemmig

    Punkt 2
    Vedtatt med 8 stemmer for mot 2 stemmer mot (Ninja Sanner og Frits Lemstad)

    Punkt 3
    Vedtatt med 7 stemmer for mot 3 stemmer mot (Ninja Sanner, Frits Lemstad og Arne Bull Melsom)

    Punkt 4
    Vedtatt med 7 stemmer for mot 3 stemmer mot (Ninja Sanner, Frits Lemstad og Britt Moestue)

    Punkt 5
    Vedtatt med 6 stemmer for mot 4 stemmer mot (Ninja Sanner, Frits Lemstad, Dagny Arnestad og Arne Bull Melsom)

    Punkt 6
    Vedtatt med 8 stemmer for mot 2 stemmer mot (Frits Lemstad og Britt Moestue)

    Til slutt ble det votert over kommunedirektørens forslag til vedtak
    Votering enstemmig

  • Henvendelser og innspill Hoveddokument 45KB

    003/23 - 23/3623 - Henvendelser og innspill

    Journaldato: 05.01.2023  1 dokument
    Brevdato: 05.01.2023
    Dokumenttype: Internt notat
    Ansvarlig enhet: Politisk sekretariat
    Saksbehandler: Torkild Bie Ramnæs

    Dokumenter

     
  • Referatsaker Hoveddokument 45KB

    004/23 - 23/3624 - Referatsaker

    Journaldato: 05.01.2023  1 dokument
    Brevdato: 05.01.2023
    Dokumenttype: Internt notat
    Ansvarlig enhet: Politisk sekretariat
    Saksbehandler: Torkild Bie Ramnæs

    Dokumenter

     

Fremmøte

Fremmøte
PolitikerPartiMedlemstypeE-Post
Ninja SannerHUtvalgslederninja_sanner@hotmail.com
Ragna Berget Jørgensen Nestlederrbergetj@online.no
Arne Bull MelsomFrpMedlemmelsom.arne@gmail.com
Frits LemstadHMedlemfrits@lemstad.com
Svein SørliePpMedlemsvein.soerlie@gmail.com
Jon RogstadMedlem (ikke politiker)jon-rogs@online.no
Åse PettersenMedlem (ikke politiker)ase.pettersen@me.com
Brit MoestueMedlem (ikke politiker)briwmo@online.no
Yngve Johan ArnesenMedlem (ikke politiker)yarnesen@online.no
Dagny ArnestadVaramedlem (ikke politiker)dagny46@yahoo.no
ACOS Innsyn levert av ACOS AS