Her får du mer informasjon om møtet i Klageutvalget den 23.05.2023, som saksliste, sakskart, protokoll og liste over frammøtte representanter.
Møte i Klageutvalget den 23.05.2023
Klageutvalget
23.05.2023 18:00 - 21:00Klageutvalget |
23.05.2023 18:00 - 21:00 |
formannskapssalen |
 |
 |
Saksliste
Brevdato:
11.05.2023
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Politisk sekretariat
Saksbehandler:
Stig Olai Kapskarmo
Dokumenter
Brevdato:
12.05.2023
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Strategi og budsjett admin
Saksbehandler:
Gry Folge
Dokumenter
Vedtak
Vedtak:
Klageutvalget tar sak om rapportering på Statsforvalterens vedtak 2. halvår 2022 til orientering.
Behandling
Votering:
Klageutvalget tok saken til orientering.

Brevdato:
11.05.2023
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Folkehelsekontoret
Saksbehandler:
Inger Reidun Mikalsen
Dokumenter
Klage over vedtak om retting - Professor Kohts vei 60
(Hoveddokument, 246KB)
Vedlegg 1 - Naboklager - Utbygging av ny E-18 Vestkorridoren
(Vedlegg, 893KB)
Bilag 13 Prosesskriv fra SVV 16. november 2021
(Vedlegg, 555KB)
bilag 14 Korrespondanse mellom PKV 60 og SSV 7 - 11 mai 2021
(Vedlegg, 879KB)
Bilag 15 SMS-varsler om støyende arbeider fra SVV
(Vedlegg, 4MB)
Bilag 16 E-poster fra seksjonseier Anita Colgrove til SVV vedrørende tiltak
(Vedlegg, 5MB)
Bilag 17 Korrespondanse mellom PKV 60 og SVV 29.-30. april 2021
(Vedlegg, 1MB)
Bilag 18 Epost fra Derreck Everett til SSV 11. august 2021
(Vedlegg, 297KB)
Bilag 19 Epost fra Derrick Everett til SSV 12. august 2021
(Vedlegg, 707KB)
Bilag 20 Epost fra Derrick Everett til SSV 14. august 2021
(Vedlegg, 1MB)
Bilag 21 Epost fra Derrick Everett til SSV 21. august 2021
(Vedlegg, 1MB)
Bilag 22 Epost fra Derrick Everett til SSV 3. september
(Vedlegg, 1MB)
Bilag 23 Epost fra SSV 26. august
(Vedlegg, 916KB)
Vedlegg 7 - Vedr. 20-20578-1972 - Oversendelse av naboklage til uttalelse - E18 Vestkorridoren - Professor Kohts vei 60 - Bærum kommune
(Vedlegg, 79KB)
Vedlegg 8 - Pålegg om retting
(Vedlegg, 156KB)
Vedlegg 9 - Tilbakekall av pålegg om retting
(Vedlegg, 118KB)
Vedlegg 10 - følgemail - Avtale mellom Holtebråten Sameie og SVV angående tiltak mot trafikkstøy
(Vedlegg, 90KB)
Vedlegg 10. 1 - Støyrapport_12300_Professor Kohts vei 60_Revidert-2
(Vedlegg, 7MB)
Vedlegg 10.2 - SVV-Avtale med tilhørende vedlegg tiltak 1 til 5
(Vedlegg, 7MB)
Avtale-Tiltak-1
(Vedlegg, 507KB)
Avtale-Tiltak-2
(Vedlegg, 600KB)
Avtale-Tiltak-3
(Vedlegg, 614KB)
Avtale-Tiltak-4
(Vedlegg, 606KB)
Avtale-Tiltak-5
(Vedlegg, 455KB)
Vedlegg 11 - Følgemail Oversendelse Klage_saksnummer 21198252225029INMIK
(Vedlegg, 69KB)
Vedlegg 11.1 Klage_Bærum kommune_saksnummer 21_19825_22_25029_INMIK
(Vedlegg, 1MB)
Vedlegg 12 - SV Oversendelse Klage_saksnummer 21198252225029INMIK
(Vedlegg, 581KB)
Vedlegg 13 - Oversendelse av klage på tilbaketrekking av vedtak til uttalelse
(Vedlegg, 128KB)
Vedlegg 14 - Klage på tilbaketrekking av kommunens pålegg om rettingg
(Vedlegg, 120KB)
Vedlegg 15 - Holtebråten - brev til FOHK med tilhørende bilag 1 til 4
(Vedlegg, 1MB)
Holtebråten - FOHK - bilag 1
(Vedlegg, 7MB)
Holtebråten - Brev FOHK - bilag 2
(Vedlegg, 1MB)
Holtebråten - FOHK - bilag 3
(Vedlegg, 3MB)
Holtebråten - FOHK - bilag 4
(Vedlegg, 6MB)
Vedlegg 16 - E-post
(Vedlegg, 68KB)
Vedlegg 17 - Uttalelse fra Statens vegvesen - klage på tilbaketrekking av vedtak - E18 Vestkorridoren med tilhørende bilag 1 til 2
(Vedlegg, 5MB)
Vedlegg 1_Rebloc.PDF
(Vedlegg, 1MB)
Vedlegg 2_Garda_Stoyskjerming_XNoise-1.PDF
(Vedlegg, 1MB)
Vedlegg 18 - Forhåndsvarsel - retting etter folkehelseloven § 14
(Vedlegg, 168KB)
Vedlegg 19 - Vedr. 20-20578-3460 - E18 Vestkorridoren, Statens vegvesen svarer på Forhåndsvarsel - retting etter folkehelseloven § 14 - Professor Kohts vei 60 med vedlegg ventilasjonsrapport
(Vedlegg, 154KB)
Vedlegg 19.1 - PKV-60_Ventilasjonsløsninger.PDF
(Vedlegg, 1MB)
Vedlegg 20 - Statens vegvesens svar på varsel om retting - Holtebråthen sameie
(Vedlegg, 127KB)
Vedlegg 21 - Holtebråten - brev til FOHKII
(Vedlegg, 116KB)
Vedlegg 21.1 - oversendelsesmail - Svar på forespørsel - deres ref
(Vedlegg, 96KB)
Vedlegg 22 - Pålegg om retting - Professor Koht vei 60
(Vedlegg, 159KB)
Vedlegg 23 - Klage på pålegg om avbøtende tiltak av 11.10.2022 - Naboklage - utbyggingen av E 18 Vestkorridoren med tilhørende bilag 1 til 6
(Vedlegg, 215KB)
Vedlegg 1_Skjønn avsagt 05.07.2022 - RiiserLarsens vei m.fl.PDF
(Vedlegg, 1MB)
Vedlegg 2_Aksept ventilasjonsløsning i PKV60.PDF
(Vedlegg, 82KB)
Vedlegg 3_ Rebloc.PDF
(Vedlegg, 2MB)
Vedlegg 4_Kriterier for alternativt oppholdssted v. 0_07.03.22 (2).PDF
(Vedlegg, 509KB)
Vedlegg 5_Garda_Stoyskjerming_XNoise-1.PDF
(Vedlegg, 188KB)
Vedlegg 6_Referat-22juni2022.PDF
(Vedlegg, 61KB)
Vedlegg 24 - Klage på vedtak om retting for Professor Kohts vei 60
(Vedlegg, 128KB)
Vedlegg 25 - Bekreftelse på mottatt klage på vedtak om retting
(Vedlegg, 120KB)
Vedlegg 26 - oversendelsesmail - Kommentarer til klage fra Statens vegvesen - deres ref
(Vedlegg, 97KB)
Vedlegg 26.1 - Holtebråten - kommentarer til klage fra SVV
(Vedlegg, 407KB)
Vedlegg 26.2 - Holtebråten - overskjønnsbegjæring - endelig
(Vedlegg, 339KB)
Vedlegg 27 - FHI kunnskapsoppsummering BA støy og helse_til Bærum kommune
(Vedlegg, 452KB)
Vedlegg 28 - Statens vegvesen X_522 Supplerende vurderinger av støy til avtaleskjønn
(Vedlegg, 2MB)
Vedtak
Vedtak:
- Klage datert 02.11.2022 på vedtak av 11.10.2022 med pålegg om retting, tas ikke til følge.
- Begrunnelsen for at klagen ikke tas til følge er at beboerne i Holtebråten Sameie blir og har over lengre tid vært, og fortsatt vil være, utsatt for støy over grenseverdiene i T 1442. Avbøtende tiltak tilbudt av Statens Vegvesen er ikke tilstrekkelig for å unngå risiko for helseskade etter folkehelseloven § 14, jf. forskrift om miljørettet helsevern.
- Saken sendes til Statsforvalteren i Oslo og Viken for videre behandling.
Behandling
Votering:
Kommunedirektørens forslag ble enstemmig vedtatt.

Brevdato:
11.05.2023
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Kommunalsjef tekniske tjenester
Saksbehandler:
Svein Finnanger
Dokumenter
Klage på vannmålerregistrert forbruk - Bjerkeveien 37
(Hoveddokument, 84KB)
Vedlegg 1 - Bjerkeveien 37 og 39 - Forhåndsvarsel om pålegg om installasjon av vannmåler og tilbakestrømningssikring
(Vedlegg, 814KB)
Vedlegg 2 - Vannmålerskjema - Bjerkeveien 37
(Vedlegg, 341KB)
Vedlegg 3 - Bilde av installasjon (Rørlegger)
(Vedlegg, 90KB)
Vedlegg 4 - Bjerkeveien 37 - Brev til eier om installasjon av vannmåler
(Vedlegg, 795KB)
Vedlegg 5 - Bjerkeveien 37 vannmålerhistorikk
(Vedlegg, 275KB)
Vedlegg 6 - Bjerkeveien 37 bilde av måler til test
(Vedlegg, 179KB)
Vedlegg 7 - Bjerkeveien 37 - Test av vannmåler etter informasjon om høyt forbruk
(Vedlegg, 124KB)
Vedlegg 7.2 - Test av vannmåler hos Axflow As
(Vedlegg, 108KB)
Vedlegg 8 - Orientering og klage på høyt forbruk
(Vedlegg, 53KB)
Vedlegg 9 - Bjerkeveien 37 - Avvisningsvedtak for klage på vannforbruk etter vannmåler
(Vedlegg, 126KB)
Vedlegg 10 - Klage på avvisningsvedtak og ønske om oversendelse til Klageutvalg
(Vedlegg, 61KB)
Vedlegg 11 - Bjerkeveien 37 - Forespørsel om befaring før videre saksgang
(Vedlegg, 71KB)
Vedlegg 12 - Avvisningsvedtak opprettholdes - Klage oversendes Klageutvalget - Bjerkeveien 37
(Vedlegg, 121KB)
Vedlegg 13 - Tilføying - Avvisningsvedtak opprettholdes - Bjerkeveien 37
(Vedlegg, 77KB)
Vedtak
Vedtak:
- Klage datert 26.01.2023 på avvisningsvedtak av 09.01.2023, vedrørende målt forbruk via vannmåler i Bjerkeveien 37 tas ikke til følge.
- Begrunnelse: Det følger av Forurensningsforskriften §16-4 og Lokal forskrift om vann- og avløpsgebyrer § 6.2 at abonnenten skal betale gebyrer for vann og avløp basert på målt forbruk via vannmåler da bygningen er regulert til annet enn bolig. Vannmåleren er testet og funnet i orden. Klageutvalget vurderer dermed at måleresultatet må legges til grunn for beregning av gebyr.
- Saken sendes til Statsforvalteren i Oslo og Viken for videre behandling.
Behandling
Votering:
Kommunedirektørens forslag ble enstemmig vedtatt.

Brevdato:
11.05.2023
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Kommunalsjef tekniske tjenester
Saksbehandler:
Svein Finnanger
Dokumenter
Vedtak
Vedtak:
- Klage datert 07.12.2022 på avslag av 18.11.2022, på søknad om fritak for tilknytningsavgift datert 27.10.2022, tas ikke til følge.
- Begrunnelsen for at klagen ikke tas til følge er at det ikke er funnet dokumentasjon for en avtale om fritak fra tilknytningsgebyr for fremtidige bygg. Administrasjonen har ikke hjemmel i henhold til sentral forskrift og gjeldende lovverk til å gi dispensasjon i dette tilfellet. Dispensasjon kan kun gis der det er mulig etter lov og sentral forskrift til å gi dispensasjon. Den er dermed ikke generell og gir ikke kommunen fritt skjønn til å bestemme hvem som skal eller ikke skal betale tilknytningsgebyr. Lokal forskrift om vann- og avløpsgebyrer § 2.1, første avsnitt viser til pliktige gebyrer er engangsgebyret - ofte kalt tilknytningsgebyr - samt årsgebyr.
- Saken sendes til Statsforvalteren i Oslo og Viken for videre behandling.
Behandling
Votering:
Kommunedirektørens forslag, punktene 1 og 3, ble enstemmig vedtatt.
Ratviks forslag ble enstemmig vedtatt.
Brevdato:
16.05.2023
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Kommunedirektøren
Saksbehandler:
Servicebruker for Acos Møte
Dokumenter
Vedtak
Vedtak:
Refererte dokumenter tas til orientering slik de foreligger.
Behandling
Votering:
Refererte dokumenter ble enstemmig tatt til orientering.
Journaldato:
15.05.2023
Dette dokumentet er unntatt offentlighet etter offl. § 13 Taushetsplikt, jf fvl. §13.
Brevdato:
15.05.2023
Dokumenttype:
Internt notat
Ansvarlig enhet:
Strategi og budsjett admin
Saksbehandler:
Gry Folge
Tilgangskode:
U-1
Journaldato:
15.05.2023
Dette dokumentet er unntatt offentlighet etter offl. § 13 Taushetsplikt, jf fvl. §13.
Brevdato:
15.05.2023
Dokumenttype:
Internt notat
Ansvarlig enhet:
Strategi og budsjett admin
Saksbehandler:
Gry Folge
Tilgangskode:
U-1
Journaldato:
22.05.2023
Dette dokumentet er unntatt offentlighet etter offl. § 13 Taushetsplikt, jf fvl. §13.
Brevdato:
22.05.2023
Dokumenttype:
Internt notat
Ansvarlig enhet:
Strategi og budsjett admin
Saksbehandler:
Gry Folge
Tilgangskode:
U-1
Journaldato:
22.05.2023
Dette dokumentet er unntatt offentlighet etter offl. § 13 Taushetsplikt, jf fvl. §13.
Brevdato:
22.05.2023
Dokumenttype:
Internt notat
Ansvarlig enhet:
Strategi og budsjett admin
Saksbehandler:
Gry Folge
Tilgangskode:
U-1
Journaldato:
22.05.2023
Dette dokumentet er unntatt offentlighet etter offl. § 13 Taushetsplikt, jf fvl. §13.
Brevdato:
22.05.2023
Dokumenttype:
Internt notat
Ansvarlig enhet:
Strategi og budsjett admin
Saksbehandler:
Gry Folge
Tilgangskode:
U-1
Journaldato:
25.04.2023
Dette dokumentet er unntatt offentlighet etter offl. § 13 Taushetsplikt, jf fvl. §13.
Brevdato:
24.04.2023
Dokumenttype:
Internt notat
Ansvarlig enhet:
Strategi og budsjett admin
Saksbehandler:
Gry Folge
Tilgangskode:
U-1
Brevdato:
16.05.2023
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Kommunedirektøren
Saksbehandler:
Servicebruker for Acos Møte
Dokumenter
Journaldato:
30.12.2022
Dette dokumentet er unntatt offentlighet etter offl. § 13 Taushetsplikt, jf fvl. §13.
Brevdato:
08.12.2022
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Tildelingsktr hjemmebas/instit
Saksbehandler:
Gro Wensaas
Tilgangskode:
U-3
Journaldato:
11.04.2023
Dette dokumentet er unntatt offentlighet etter offl. § 13 Taushetsplikt, jf fvl. §13.
Brevdato:
29.03.2023
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Tildelingsktr hjemmebas/instit
Saksbehandler:
Irene Marie Skjørtvet
Tilgangskode:
U-3
Journaldato:
30.12.2022
Dette dokumentet er unntatt offentlighet etter offl. § 13 Taushetsplikt, jf fvl. §13.
Brevdato:
19.12.2022
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Tildelingsktr hjemmebas/instit
Saksbehandler:
Gro Wensaas
Tilgangskode:
U-3
Journaldato:
12.05.2023
Dette dokumentet er unntatt offentlighet etter offl. § 13 Taushetsplikt, jf fvl. §13.
Brevdato:
11.05.2023
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Tildelingsktr hjemmebas/instit
Saksbehandler:
Line Martinsen
Tilgangskode:
U-3
Journaldato:
11.05.2023
Dette dokumentet er unntatt offentlighet etter offl. § 13 Taushetsplikt, jf fvl. §13.
Brevdato:
18.04.2023
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Direktør Helse og velferd
Saksbehandler:
Andreas Lundiin
Tilgangskode:
U-2
Journaldato:
12.05.2023
Dette dokumentet er unntatt offentlighet etter offl. § 13 Taushetsplikt, jf fvl. §13.
Brevdato:
11.05.2023
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Direktør Helse og velferd
Saksbehandler:
Andreas Lundiin
Tilgangskode:
U-2
Journaldato:
12.05.2023
Dette dokumentet er unntatt offentlighet etter offl. § 13 Taushetsplikt, jf fvl. §13.
Brevdato:
11.05.2023
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Direktør Helse og velferd
Saksbehandler:
Andreas Lundiin
Tilgangskode:
U-2
Journaldato:
12.05.2023
Dette dokumentet er unntatt offentlighet etter offl. § 13 Taushetsplikt, jf fvl. §13.
Brevdato:
11.05.2023
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Direktør Helse og velferd
Saksbehandler:
Andreas Lundiin
Tilgangskode:
U-2
Journaldato:
12.05.2023
Dette dokumentet er unntatt offentlighet etter offl. § 13 Taushetsplikt, jf fvl. §13.
Brevdato:
11.05.2023
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Direktør Helse og velferd
Saksbehandler:
Andreas Lundiin
Tilgangskode:
U-2
Journaldato:
12.05.2023
Dette dokumentet er unntatt offentlighet etter offl. § 13 Taushetsplikt, jf fvl. §13.
Brevdato:
11.05.2023
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Direktør Helse og velferd
Saksbehandler:
Andreas Lundiin
Tilgangskode:
U-2
Journaldato:
12.05.2023
Dette dokumentet er unntatt offentlighet etter offl. § 13 Taushetsplikt, jf fvl. §13.
Brevdato:
11.05.2023
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Direktør Helse og velferd
Saksbehandler:
Andreas Lundiin
Tilgangskode:
U-2