Utvalg: | Planutvalget |
---|---|
Dato: | 06.02.2025 17:00 - 20:00 |
Møtested: | Formannskapssal |
Sakskart: | ![]() |
Møteprotokoll: | ![]() |
Vedtak:
Protokoll fra Planutvalgets møte 16. januar 2025 godkjennes slik den foreligger.
Votering:
Enstemmig godkjent.
Innstilling:
Saken tas til orientering.
Votering:
Fellesforslaget fra Ap og SV fremmet av Kleppe fikk 2 stemmer (Ap, SV) og falt.
Kommunedirektørens forslag ble enstemmig vedtatt.
Innstilling:
Forslag til endring av områderegulering for E18 korridoren fra Lysaker til Ramstadsletta med tverrforbindelse fra Gjønnes til Fornebu, fra planIDE2014012, som vist på kart, dokument 7052580, og bestemmelser, dokument 6814662, vedtas, jf. plan- og bygningsloven §§ 12-12 og 12-14 med følgende endring:
I bestemmelse §3.1 nest siste setning vedrørende delfelt BSF4 strykes: "BSF4: Ny bebyggelse skal plasseres og utformes slik at den tilpasses omgivelsene og tilliggende bebyggelse i felt BSF3".
Habilitetsvurdering Inger Marie Fausa Aasberg (V)
Representanten har bedt om vurdering av egen habilitet.
Bakgrunnen for anmodningen er at representanten er ansatt i Skanska og utfallet av planutvalgets votering i de sakene kan ha direkte påvirkning på hennes avlønning hos arbeidsgiver. Representanten anser seg selv for å være inhabil.
Det anbefales at planutvalget finner representanten inhabil da det anses å foreligge særegne forhold som er egnet til å svekke tilliten til hennes upartiskhet, jf. kommuneloven § 11-10 første ledd og forvaltningsloven § 6 andre ledd. Representanten har redegjort for en avlønningsordning som viser en direkte sammenheng mellom utvalgets votering og hennes avlønning. Beløpets størrelse er da av mindre betydning og det virker klart at representanten er inhabil.
Representanten fratrådte under utvalgets behandling av habilitetsspørsmålet og vara Anders Bergsaker (V) tiltrådte. Planutvalget erklærte enstemmig Fausa Aasberg for å være inhabil i saken.
Votering:
Fellesforslag fra H, V og Frp fremmet av Strømme ble enstemmig vedtatt.
Forslag fra Vangsnes fikk 2 stemmer (Frp, SV) og falt.
Ved alternativ votering mellom kommunedirektørens forslag og fellesforslaget fra Ap og SV fremmet av Kleppe, ble kommunedirektørens forslag vedtatt med 6 mot 3 stemmer (Ap, Frp, SV).
Vedtak:
Planutvalget omgjør bygningssjefens vedtak av 24. oktober 2024. Vilkårene for å gi dispensasjon fra avsatt utnyttelse er oppfylt, og dispensasjon gis som omsøkt. Tiltaket godkjennes plassert med omsøkt avstand til nabogrense, jf. pbl. § 29-4 a).
Begrunnelse
Planutvalget viser til kommunedirektørens saksfremstilling hva gjelder sakens faktum og problemstilling. Slik kommunedirektøren viser til er det to rettslige grunnlag bak avslaget, at tiltaket overskrider tillatt utnyttelse, og at tiltaket er plassert i strid med avstandskrav til nabogrense.
Hva gjelder utnyttelsesgrad vil utvalget bemerke at tiltaket er en noe uvanlig konstruksjon som er åpen på sidene og utelukkende dekker en privat atkomstvei. Begrensningene i utnyttelsesgrad har som formål å ivareta forholdet mellom bebygd og ubebygd areal på tomter, og sikre at en andel av tomtene beholdes som åpne utearealer. Det er en ulempe at man her overbygger et forholdsvis stort areal , som gir en mer fortettende virkning enn om det tilsvarende arealet hadde blitt stående åpent og kun med vegetasjon. Samtidig er eiendommen det gjelder en veiteig, som i liten grad består eller skal bestå av annen bebyggelse eller utearealer. Videre er konstruksjonen lite synlig grunnet omkringliggende vegetasjon, særlig i sommerhalvåret. Ulempene ved å fravike avsatt utnyttelse vurderes som små.
Av fordeler er det primært trafikksikkerhet som gjør seg gjeldende. Avdeling for Vei- og trafikk har uttalt at plassering av overbygget er ok, og tiltaket vil bidra til tryggere atkomst spesielt på vinterstid.
Hva gjelder tiltakets plassering nærmere nabogrense enn 4 meter legges det vekt på at det foreligger samtykke fra naboer. Tiltaket er en åpen konstruksjon som i mindre grad virker fortettende inn mot nabogrense. Det er vegetasjon på begge sider av tiltaket, og terrenget heller noe ned mot veien. Tiltaket vurderes i liten grad å føre til reduksjon av kvaliteter for naboeiendommene, og plasseringen «kan» dermed godkjennes jf. pbl. § 29-4 a).
Votering:
Ved alternativ votering mellom kommunedirektørens forslag og fellesforslaget fra H, V og Frp fremmet av Aulie, ble fellesforslaget vedtatt med 7 mot 2 stemmer (Ap, SV).
Vedtak:
Planutvalget slutter seg til kommunedirektørens begrunnelse, og omgjør ikke vedtaket av 04.11.2024. Søknad om enebolig med garasje avslås, da tiltaket er i strid med kommuneplanens arealdel 2022-2042, bestemmelse nr. 7.4.3. d) om krav om saltak med minimum 15 graders helning.
Saken sendes Statsforvalteren som avgjørende organ.
Votering:
Ved alternativ votering mellom kommunedirektørens forslag og forslag fra Vangsnes, ble kommunedirektørens forslag vedtatt med 7 mot 2 stemmer (Frp, Ap).
Vedtak:
Planutvalget slutter seg til kommunedirektørens begrunnelse, og omgjør ikke vedtaket av 27.8.2024. Planutvalget finner at vilkårene er oppfylt for å gi dispensasjon fra kommuneplanens plankrav og fra byggegrense mot sjø for ny brygge, som skal erstatte og utvide bryggen i forhold til den eksisterende, slik at det også blir etablert to båtplasser til allmennhetens benyttelse.
Saken sendes Statsforvalteren som avgjørende organ.
Votering:
Ved alternativ votering mellom kommunedirektørens forslag og fellesforslaget fra Ap, V og SV fremmet av Kleppe, ble kommunedirektørens forslag vedtatt med 5 (H, Frp) mot 4 stemmer (Ap, V, SV).
Vedtak:
Planutvalget omgjør reguleringssjefens vedtak av 19. september 2024. Vilkårene for å gi dispensasjon fra reguleringsplanens arealformål (forretning) for å bruksendre 1. etasje til bolig er oppfylt, og dispensasjon gis som omsøkt.
Søknaden om dispensasjon fra regulert formål er med dette avgjort, og administrasjonen bes følge opp søknaden om bruksendring videre ovenfor tiltakshaver.
Begrunnelse
Planutvalget viser til kommunedirektørens saksfremstilling hva gjelder sakens faktum og problemstilling. Spørsmålet er hvorvidt vilkårene er oppfylt for å gi dispensasjon fra avsatt forretningsformål for å etablere bolig også i bygningens 1. etasje. Utvalget vil vise til at bygningen opprinnelig ble bygget som en bolig, men at det i senere vedtatt reguleringsplan ble besluttet at et felt som inkluderer bygningen ble avsatt til forretning, der 1. etasje i bygningen skulle brukes til forretning og 2. etasje ble tillatt videreført som bolig. Søknaden om dispensasjon innebærer at man går tilbake til det bygningen opprinnelig ble oppført som, med bolig i både 1. og 2. etasje.
Formålet med reguleringen var å etablere et mindre senter med enkelte tjenester og forretninger. Utviklingen den siste tiden viser derimot at behovet for et slikt forretningsfelt synes å være passert. Postkontor og legekontor i Lommedalsveien 310 er lagt ned, og eier informerer om at man ikke får nye leietakere. Tilsvarende er dagligvarebutikk og omsorgsboliger lagt ned. Det er naturlig at man i søken etter tjenester går til de noe større sentrene for dette. Det fremstår som en ønsket og positiv utvikling at dette feltet tilbakeføres til bolig når det ikke synes å være et marked for å videreføre forretningsdrift her.
Med bakgrunn i dette kan vi ikke se at en dispensasjon vil føre til at hensynene bak avsatt arealformål blir satt vesentlig tilside. Videre vurderer ikke utvalget at det vil være særlige ulemper ved å gi dispensasjon. Man vil ved en bruksendring få en annen bruk enn det regulerte, samtidig er det ingenting som stenger for at bygningens 1. etasje i fremtiden kan bruksendres tilbake til regulert formål dersom markedsinteressen for dette oppstår igjen. Det anses som en betydelig fordel at man får tatt i bruk det som per i dag er arealer som står tomt og der det ikke synes å være interesse for å ta i bruk arealene til avsatt formål.
Planutvalget har kommet til at vilkårene for dispensasjon er oppfylt, og at dispensasjon «kan» gis jf. pbl. § 19-2.
Votering:
Ved alternativ votering mellom kommunedirektørens forslag og fellesforslaget fra H, Frp og Ap fremmet av Aulie, ble fellesforslaget vedtatt med 6 mot 3 stemmer (V, SV).
Vedtak:
Refererte dokumenter tas til orientering slik de foreligger.
Votering:
Enstemmig godkjent.
Vedtak:
Dokumenter tas til orientering slik de foreligger.
Votering:
Enstemmig godkjent.
Politiker | Parti | Medlemstype | E-Post |
---|---|---|---|
Elisabeth Hegg Gjølme | H | Utvalgsleder | elisabeth.gjolme@baerum.kommune.no |
Dag Vangsnes | Frp | Nestleder | dvang@online.no |
Reidar Kleppe | Ap | Medlem | reidar@goslia.no |
Martin Strømme | H | Medlem | mast2305@gmail.com |
Suzanne Elisabeth Five | H | Medlem | suzannef@online.no |
Ole Johan Aulie | H | Medlem | oja@petrolex.no |
Kjersti Marie Stensrud | SV | Medlem | kjerstimarie@gmail.com |
Inger Marie Fausa Aasberg | V | Medlem | inger.marie.aasberg@gmail.com |
Hulda Tronstad | V | Medlem | hulda.tronstad@gmail.com |
Anders Bergsaker | V | Varamedlem | anders.bergsaker@gmail.com |