Her får du mer informasjon om møtet i Eldrerådet den 11.03.2025, som saksliste, sakskart, protokoll og liste over frammøtte representanter.
Møte i Eldrerådet den 11.03.2025
Eldrerådet
11.03.2025 17:00 - 20:00Eldrerådet |
11.03.2025 17:00 - 20:00 |
ordførersalen |
  |
Saksliste
Brevdato:
04.03.2025
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Kommunedirektøren
Saksbehandler:
Servicebruker for Acos Møte
Dokumenter
Vedtak
Vedtak:
Protokoll fra Eldrerådets møte 04.02.2025 godkjennes slik den foreligger.
Behandling
Votering:
Forslag til vedtak ble enstemmig godkjent.

Brevdato:
13.02.2025
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Strategi og budsjett admin
Saksbehandler:
Susan Berentsen
Dokumenter
Vedtak
Anbefaling:
- Bærum kommunes vedlagte høringssvar om Fremtidens posttjenester vedtas.
- Eldrerådet i Bærum foreslår at følgende forslag blir innpasset i høringsuttalelsen fra Bærum kommune:
Innledningsvis
En hovedpremiss for Postutvalgets mandat og rapport er en utvikling med stadig avtakende omfang av brevpost og økende omfang av pakkepost, og at Posten må tilpasse seg til en slik utvikling. (Eldrerådet i) Bærum erkjenner dette, men mener at en slik omstilling kan og bør vendes til noe positivt, nemlig ved å innføre et «dørterskeltilbud»(jfr. Pilotprosjektet) til bl.a. alle innbyggere over 70 år.
Gjennomføring.
(Eldrerådet i) Bærum vil derfor sterkt anbefale at prosjektet «På dørterskelen» blir innført som obligatorisk tilbud for alle hjemmeboende eldre over 70 år og til funksjonshemmete som har behov for det. Et slikt universelt tilbud for denne målgruppen bør være statlig finansiert, men organisert i nært samarbeid mellom Posten og kommunene. På denne måten kan man vende en omfattende offentlig omstilling til noe positivt, samtidig som det gir betydelig innsparing.
Behandling
Votering:
Kommunedirektørens forslag ble enstemmig vedtatt.
Forslag fremmet av Jon Rogstad ble enstemmig vedtatt.
Brevdato:
03.03.2025
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
By- og områdeutvikling
Saksbehandler:
Emil Rensvala
Dokumenter
Vedtak
Anbefaling:
- Arbeidet med temaplan mobilitet startes opp slik saken beskriver.
- Eldrerådet ønsker å bli invitert med på det videre arbeidet for å kunne fremme sine synspunkter og gi innspill.
Behandling
Votering:
Forslag fremmet av Sverre Conradi (H) ble enstemmig vedtatt.
Kommunedirektørens forslag ble enstemmig vedtatt.

Brevdato:
03.03.2025
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Direktør aldring og mestring
Saksbehandler:
Nina Gabrielsen
Dokumenter
Vedtak
Anbefaling:
- Saken tas til orientering.
- Eldrerådet mener at fremlegget om vikarbruk er for dårlig begrunnet. Vi får inntrykk av at Carpe Diem har redusert vikarutgiftene betydelig, men det underslås at denne effekten er et resultat av at bemanningen er økt vesentlig i denne perioden. Eldrerådet etterspør derfor en fremstilling av sammenhengen mellom bemannings nøkkel og vikarbruk og hvordan dette påvirker utgiftene.
Kommunedirektøren foreslår bruk av sykepleier pool. Eldrerådet etterspør om dette er akseptert av sykepleiernes organisasjoner. Innbyttere uten tilknytning til avdelingen mangler lokal-kompetanse. Dette kan påvirke effektiviteten i avdelingen og gå ut over pasientene.
Eldrerådet mener at det er viktig at ansatte har påvirkning påvirkning på egen turnus.
Behandling
Votering:
Forslag fremmet av John Kjekshus ble enstemmig vedtatt.
Kommunedirektørens forslag ble enstemmig vedtatt.
Brevdato:
04.03.2025
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Politisk sekretariat
Saksbehandler:
Irene Jensen
Dokumenter
Vedtak
Vedtak:
Årsmelding 2024 for Eldrerådet tas til orientering.
Behandling
Votering:
Forslag til vedtak ble enstemmig vedtatt.
Brevdato:
04.03.2025
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Kommunedirektøren
Saksbehandler:
Servicebruker for Acos Møte
Dokumenter
Vedtak
Ingen dokumenter til orientering.
Behandling
Votering:
Ingen dokumenter til orientering.
Brevdato:
04.03.2025
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Kommunedirektøren
Saksbehandler:
Servicebruker for Acos Møte
Dokumenter
Vedtak
Ingen dokumenter til orientering.
Behandling
Votering:
Ingen dokumenter til orientering.
Brevdato:
05.03.2025
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Eiendom Forvaltning Bolig
Saksbehandler:
Paul Larsen
Dokumenter
Vedtak
Anbefaling:
Kommunedirektørens redegjørelse om ledighet i kommunale utleieboliger for 3 og 4. kvartal 2024 tas til orientering.
Behandling
Votering:
Kommunedirektørens forslag ble enstemmig vedtatt.
Brevdato:
05.03.2025
Dokumenttype:
Saksfremlegg
Ansvarlig enhet:
Utvikling admin
Saksbehandler:
Toril Høsøien
Dokumenter
Vedtak
Anbefaling:
Sak om Samspillsavtalen Tryggere hverdag 2.0 og kontraktsinngåelse tas til orientering.
Behandling
Votering:
Kommunedirektørens forslag ble enstemmig vedtatt.